Alla inlägg den 26 maj 2010

Av bfalk - 26 maj 2010 20:15

Alldeles strax ska jag vandra till bussen och åka till jobbet, det blir en halvtimmes promenad efter det. Skönt att solen äntligen ville titta fram, jag hatar att gå i regn!

Jag har inte gjort allt för mycket idag, kollade klart på Shutter Island idag. Jag har skrivet en recension på den, men jag vet inte riktigt när den kommer upp.


Jag har precis laddat in lite ny musik i min mp3, betalat en räkning och hunnit bli skälld på. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, blir tokig i den här lägenheten. Man är som en slagpåse, det är alltid mitt fel - det är alltid jag som förstör.

Men vad ska man göra, jag får härda ut tills jag får en jäkla lägenhet.


Jaja, packa väskan lite mer sen så går jag! Imorgon ska jag bara sova, sen ger jag mig iväg till en till natt på jobbet.

Puss.

  

Av bfalk - 26 maj 2010 18:46

  

  

Av bfalk - 26 maj 2010 15:00

Många som håller på stora lag, såsom AIK, Djurgården eller Hammarby blir klassade som huliganer - innan vi ens fått säga var egna mening.


Varför jag nu tog upp ett lag som Hammarby som inte ens är med i Allsvenskan är för att Stockholm's lag gör man hellre narr av än andra stora lag som Göteborg och Malmö.

När jag har på mig mina fina AIK kläder och grejer eller om personen märker på något sätt att jag håller på Gnaget så blir jag ofta kallad för huligan.


Men vad är då en huligan?

En huligan är en människa som utövar våld från supportergrupper med anknytning till sportevenemang, oftast i ett lands högre divisioner i en lagsport eller vid internationella lagsportevenemang.

Den som utövar våld i ett lag's namn, kallas då huligan.


Vad jag vet är jag inte en huligan. Jag skulle aldrig börja slåss i AIK's namn, göra illa en annan människa, förstöra för mitt lag - göra så att de får böter eller avstängning för publik, en publik som är där för att visa hjärta.

Så varför klassas man som en huligan för att man håller på ett Stockholm's lag? Fördomar.

Det finns så oerhört mycket fördomar bara om själva Stockholm, så varför ska det inte finnas om fotbolls/hockeylagen?

Nu säger jag inte att det INTE finns huliganer, jag har själv sett de på nära håll och det är inte så att man skulle gå fram till dom och sluta. De är väldigt aggressiva och våldsbenägna. Och de förstör sporten!!

Jag tycker det är så fult gjort av människor att kalla sig för supporter, att de älskar sitt lag för att sedan gå och göra upp för att slåss.

Det finns supportrar och det finns huliganer. Man får kalla sig något av det, men kan aldrig vara båda två.


En supporter kommer för att se sitt lag kämpa, en supporter älskar sitt lag i ur och skur, kämpar lika mycket som laget, sjunger, älskar. En supporter är där för laget, inte för att slåss.

En huligan är endast där för att slåss, göra upp. Denne tar bara på sig en tröja med ett märke och säger sedan att han är en stolt supporter, men skiter väll fullkomligt i det, det är en bra anledning för honom att få slåss senare på kvällen.

Huliganer drar ner så mycket på kärleken och de sprider ett mörker över sporten.


Och varför pratar bara människor om att det finns huliganer i Stockholm?

Det finns bråkstakar överallt, man måste bara hålla öronen och ögonen öppna. Det som är mycket tragiskt är att media oftast väljer att prata om Stockholm.

Det finns huliganer i Gais (Göteborgslag), Malmö, Helsingborg, u name it! Och varför ska de inte bli lika svartmålade som Stockholm's lag?


Meningen med detta inlägg är att ni som läser och alla andra måste inse den stora skillnaden på att vara en supporter och vara en huligan. Det finns en klick med idioter som bara vill slåss, men hundratals, tusentals riktiga fans och supporters som alltid kommer visa sin kärlek till sitt lag - utan att ta till knytnävarna!

*

Guld i ryggen, svart i sinnet - keep it black. AIK, mitt hjärta och blod.


Av bfalk - 26 maj 2010 13:26

Jet - Put your money where your mouth is


Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards