Alla inlägg den 3 juni 2011

Av bfalk - 3 juni 2011 14:30

"Shit, hur har mannen lyckats skriva en hel bok?" - var första tanken när jag slog upp boken. Och redan när man bläddrar i de första sidorna så möts man av ändlös humor. 

Boken är rätt tjock, har mycket detaljer i den, hur kan karln, som har knarkat mer än någon annan komma ihåg allt detta? Jo, han har ju självklart fått hjälp på traven..


Ozzy är en legend. Självklart. Han har uppnått det som somliga bara kan drömma om. Han har så mycket fans som älskar både han och musiken han gör, och har gjort. 

För mig är Ozzy Osbourne inte så mycket, missförstå mig rätt: jag beundrar mannen jätte mycket, men tycker inte alls han kan sjunga för fem öre. Jag skrattade åt honom när serien gick på MTV. Jag vet inte alls hur han har levt (eller jo, delvis då) eller hur han har lyckats som han gjort.

Därför valde jag att läsa boken, med vild förtjusning. 


Man får veta hur hans barndom var, hur han levde, att han hatade att jobba på fabriken där han växte upp med sin mamma och pappa. Han skulle inte klara av att leva det där livet. Så han valde att bli musiker.

Man förstå hur han har kämpat för att komma dit han är idag. Att han lever är ett annat mirakel. 

Visste ni att han tog 45 olika piller när familjen Osbourne valde att ställa upp på showen som gick på MTV och blev jätte känt? Och jag skrattade åt honom. Jag trodde han var så förstörd av allt knark. Och det visade sig att han mådde så dåligt att han var tvungen att proppa i sig allt det där, samtidigt som han hade en sjukdom. 


Jag har svårt att tycka synd om rockstjärnor, de har pengar, brudar, bilar och tillgång till allt, men de väljer ju trots allt hur de spenderar dessa saker. Om de väljer knarket före allt, ja, det är ju deras problem.

Men en sak jag har lärt mig av alla dessa rockbiografier jag har läst, så verkar knarket och alkoholen den enda vägen ut ibland. Det blir sådan press på att prestera, de orkar inte med, de har för mycket pengar att hantera och människor som utnyttjar och stämmer dom hela tiden.

Och det var inte annorlunda för Mr. Ozzy.


Man får lära känna han på djupet; man skrattar, förundras, undrar hur fan han tänkte ibland, blir lite förbannad och njuter av den här boken. Och det mina vänner, är en bra bok.

Man behöver inte lyssna på musiken för att få lära känna personen bakom musiken, eller hjärnan om ni så vill kalla det. En viss beundran och nyfikenhet bör dock finnas.


I slutet av boken så undrar han själv hur tusan han har lyckats överleva. Han söp och knarkade varje dag, var knappt nykter under flera flera år.

Jag tror vi får ha kvar Ozzy ett tag till i rockvärlden.


Läs den här boken!


4/5

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards