Alla inlägg under juni 2011

Av bfalk - 24 juni 2011 16:00

Till alla där uteeeee!

Själv firar jag inte midsommar, så jag är alldeles tillfreds med att sitta på jobbet och tjäna väldans med pengar!

Hoppas det kommer någon solstråle på dagen så man kan sola näsan lite.


Ät mycket julmat nu och drick för mycket snaps så ni ramlar runt stången!

Åhejåhå!

Av bfalk - 24 juni 2011 11:30

   

Foo Fighters gitarrlarm skjuter som en stenhård jumbojet över Stadion.

Men själv är Dave Grohl mjuk som en nallebjörn.

Kontrasten är helt omöjlig att inte älska.

Han studsar och springer. Vispar kalufsen över scenen. Han vrider och vänder på mellansnacksnormer och spontanskriver en låt om Pat Smears svenskflaggade Hagströmgitarr. Han skrattar och skämtar om allt ifrån att de sög som band för tio år sen till att presentera sin trummis som ”trummisen”.

Men framför allt lyser det i sångaren Dave Grohls ögon.

Så har han byggt succén med Foo Fighters och så möter han publiken på Stockholms Stadion – den största spelningen

i Sverige för bandet någonsin. Den okonstlade energin smittar redan när sångaren pixlas upp på storskärmarna.

 

Punkbrölande

Foo Fighters garageinspelade senaste album ”Wasting light” har tagit dem tillbaka till rockrötter och vridit stärkarna till elva. Upptakten till skivan blev bland annat ett exklusivt gig på Nalen i Stockholm. Där, inför 700 specialinbjudna, punkbrölade och spottade Seattle-combon frenetiskt fram allt det nyskrivna materialet som ingen hittills hade hört. Sen tog hitsen vid.

 

En orubblig maskin

I kväll är precis allt lika skränigt, som elchockat av senaste albumet. Dessutom pumpat med enorma mängder fler watt. Att nöja sig med att kalla rockmaskinen öronbedövande är som att antyda att Motörhead på sin höjd spelar elektriskt. Det dånar oavbrutet på arenan i två timmar.

Upplägget är mer klassiskt med de nya låtarna insprängda i Foo Fighters tunga hitkista. Men inte ens bandets mer återhållsamma material blir speciellt varsamt i kväll. Kanske luras något intro, men varje refräng kör över oss. Bandet mjölkar ur varje korn av dist ur riffen.

Men vi får inte en bedövande hård kväll utan mening. Den rått ramade repertoaren har fått Foo Fighters att låta tajtare och fullvuxet. Som om bandet alltid var menat att låta så här brutalt och primitivt. Det är så klart mest av allt Dave Grohls show men väggen av strängar – basisten Nate Mendel och gitarristernaChris Shiflett och Pat Smear – bildar en orubblig maskin som sångaren kan luta sig på. Den och hans trummisavbild, TaylorHawkins.

Det finns ett oförglömligt ögonblick i Foo Fighters dokumentär ”Back and forth”. Medan fyrverkerierna blommar ut över Wembley torkar Dave tårarna över jublet från 85 000 fans. Taylor stirrar nästan skräcklaget tagen mot publikmassan.

I samma film har sångaren just frågat hur fan hans band har kunnat bli så stort.

 

Svaret är enkelt

I kväll gör Dave Grohl samma sak – tackar de svenska fansen och frågar sig hur Foo Fighters kan stå här på Stadion, 16 år senare.

Men svaret är enkelt.

Det finns få om ens några rockfilurer där värmen lyser igenom så tydligt att det inte ens spelar någon roll att volymen, riffen och distdårskapen har grävt gigantiska katakomber i hörselgångarna.

Allt verkar rimligt ändå.


 

artikel tagen från aftonbladet.

Av bfalk - 23 juni 2011 20:43

Hemmkommen från stora huvudstaden. Det känns tusan lika jävligt varje gång, sitta på bussen och trängas och veta att det är vardag igen och man måste jobba. 

Men ack så glad jag är över dessa få dagar man får vara där!


Under två dagar hann jag med 4 konserter, varav 2 var på Harry B. James. 

Både Flogging Molly och Foo Fighters var helt underbara! Jävlar vad Dave Grohl ööööööste! 

Och där nånstans var det allsång i publiken, och de slutade aldrig. Jag bara rös. Och njöt!


Det blir ingen lång denna gång mina vänner, imorgon jobbar jag, så på lördag tänkte jag lägga upp lite bilder från resan! Fast behöver man bilderna..? Jag kommer ha dessa minnen i min hjärna - väldans länge!


Så, tat' lugnt så hörs vi!

Puss.

Av bfalk - 23 juni 2011 13:15

Av bfalk - 22 juni 2011 16:15

Lär bli awsome!!

Har inte tänkt så mycket på det, då andra har tagit upp min tankekraft.. 

Men det ska bli riktigt kul att se dom, har ju lyssnat på dom väldans länge och Dave Grohl är nog en av de ballaste människorna på jorden. Bara det faktum att han var trummis i Nirvana.. Jädrans. 



Denna gång har jag ståplats, så jag ska hoppa och skrika djävulen! 

Har hört att de kommer börja med nyare låtar, och sedan blir det gamla (de gjorde så på förra Sverige spelningen). Så vi får se, ännu ett stort band man får se, när man blott är 21 år. Haha, häftigt sa ja!


Av bfalk - 21 juni 2011 17:00

Ikväll ska jag, mamma och Staffan till Gröna Lund och se ett band som heter Flogging Molly.

Jag har hört lite med dom, men detta är mest en spontan konsert och det är ju skitkul! 


Jag tror att just nu lever jag verkligen för live musiken, det är så underbart!

Och när det är i vackra Stockholm blir allt liiite bättre :)


Av bfalk - 21 juni 2011 08:30

 

Dax för den andra trippen (hehe) ner till Stockholm! Måste jag säga att det är förjävla najs?!

Denna gång åker jag ner med mamma och Staffan. Vi ska bo någonstans (bra koll va..?), åka lite båt, gå på konserter och förhoppningsvis träffa fina militärer! Och dricka lite (mycket) rosé.

Jag ska inte spara på krutet, in i dimman ba!


Jag bjuder på en pussbild till er, så glaaaaaa' är jag!

(okej, lite halvtirriterad oxå, men mest glad!)

(det ser ut som jag har helrakat, men det är inte så, lovar)

Av bfalk - 20 juni 2011 19:00

Idag kom det ut att Dregen är Michael Monroe's nya gitarrist! Jag blev väldigt paff, men det kan nog bli bra. Jag diggar herr Monroe jätte mycket, och har pratat mycket om honom dom senaste dagarna.


Det ska bli spännande att höra hur det låter och jag hoppas det går bra för Dregen :) Men ja, jag vill ju helst att han ska vara i BYB, där han hör hemma..


 

Den här bilden las upp på facebook, där man fick gissa vem den nya gitarristen är.. Dregens hand? Den med blixten och döskallen såklart! 

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards