Alla inlägg den 26 juli 2011

Av bfalk - 26 juli 2011 12:00

Man kan häva ur sig det mesta på facebook, själv kan jag tycka att det är svårt att veta om personen verkligen menar allvar eller om det är något sjukt skämt. Tyvärr är det ofta det förstnämnda. 

Jag kan bli så enormt förbannad på vad vissa människor skriver, jag får ta till allt jag har för att inte skriva något dumt tillbaka, eller bara att skriva och fråga hur fan dom tänker. 


I dessa mörka tider, efter bombdådet i Oslo och avrättningarna på Utøya så handlar nästan allt om det inom media, men även genom sociala nätvärk - så som facebook, där du kan skriva vad du vill och alla kan läsa det. 


Det är just nu några väljer att gå mot det vi andra tycker, att det är fruktansvärt, ofattbart och så hemskt. 

Jag läser statusar som "ni är några jävla rasister, det hade varit värre om det var någon som hette Ali va?!", "var är den tysta minuten för dom som bor i Irak??", "varför bryr ni er inte när de i andra länder blir skjutna varje dag, är de mindre värda, är det för att de som dog är vita?!". 


Jag kan inte uttrycka i ord hur jävla förbannad jag blir på det här, när jag läser det. 

Hur kan man skriva något sånt här? 

Tänk om jag, som läser detta, precis har blivit av med min far, syster eller lillebror i dessa dåd? Har ni ingen skam i kroppen?!

Hur man nu kan tänka och skriva något dylikt är för mig ett mysterium. 


Jag mår extremt dåligt över det som har hänt, utan att vara norsk, utan att ha någon anhörig som gått bort eller skadats. Men jag lever i norden, och vad jag vet så händer inte sånna här saker och det ska inte hända. 

Det är tragiskt när oskyldiga liv tas, oavsett vilket land. Man blir blind av att läsa det när det händer i länder där det oftast sker - men betyder inte att liven är mindre värda för det. 

Att det hände så nära mig, att man nu vet att det faktiskt kan hända, är nog en känsla som väckts hos många, många människor.

Jag förstår tanken bakom skriverierna hos dessa människor, men ändå inte. Jag förstår var ni vill komma. Men snälla, bara några få dagar efter det skett..? Så jävla iskallt och så jävla onödigt. 

Tänk först - skriv sedan kanske vore något för just er som tänker på detta vis.


Och till er som skrivit sådär, eller kanske tänker att vi bryr oss "mer" om dom än andra - det verkar som ni inte bryr er ett skit om offren som omkom i Norge, eller hur...?

För mig spelar det ingen roll om han som gjorde det heter Ali eller Anders. Det är lika ofattbart och tragiskt ändå.

Och jag tror att hatet och ilskan är precis likadan.


Jag tänkte kopiera vad som skrivits på min sida, men jag ångrade mig. Jag vill inte förstöra meningen med mitt inlägg med det, eller bli mer förbannad. 


 

Make love. Not war.

Sverige älskar er.

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards