Alla inlägg den 12 september 2011

Av bfalk - 12 september 2011 22:22

 

 

Av bfalk - 12 september 2011 17:30

För någon vecka sedan kunde man läsa i tidningen hur Ann blev nekad en knäoperation för att hon inte valde att sluta röka. 

Så, är det rätt eller fel?


I dagens samhälle har rökare fått välja att fimpa eller byta jobb. På fler och fler ställen är det förbjudet att röka, medans snusare glatt kan snusa vidare, trots att det ibland kan se väldigt motbjudande ut (läs: baksnus).

Jag vet att det är farligt att röka, jag vann med min klass när jag var liten 'antirök' grej, jag vet vad som kan hända, men om man är fast så är man. 

Alla som inte röker, eller ens har provat, kan såklart säga emot rökare. Det är så lätt. 

Men man kanske måste kolla lite bortom det, att det är beroendeframkallande, människor som Ann som röker ett paket om dagen - kan inte bara sluta. 

Jag försvarar inte hennes beslut, om man behöver en operation så är alltid det viktigaste av allt. Varför just hon måste sluta röka är för att det läker långsammare, och om man behöver opereras kan jag tycka att man väljer det före.


Men hon är, trots allt, en vuxen kvinna som gör egna val. Om det läker långsammare är det hennes egna 'dumma' val. Det är hennes kropp, vad hon stoppar i sig, om hon röker, inte röker, ja det kan jag tycka är helt upp till henne. Det är ingen som tvingar henne att ha en cigarett i näven.

På något sätt får jag för mig att man nog inte behandlat henne likadant om hon varit beroende av något annat, låt oss säga alkohol eller droger.. 

Men i dagens samhälle så är det som att alla ska gå på samma linje, om man inte går på den linjen - då är det kört. 


"– Jag är 53 år gammal, då ska inte någon komma och säga att jag ska sluta röka! Jag är medveten om att läkningsprocessen blir sämre men då är det mitt val om jag ändå fortsätter att röka."

Rätta mig om jag har fel, men är det inte sant det hon säger? Jag har min egna kropp, jag får sköta den som jag känner är bäst för mig. Det är så många som pekar finger, även fast läkarna bara gör sitt jobb och ser efter en, så måste man ändå få välja själv anser jag. Hur smart eller dumt det än låter, på vilken sida man än står på.  

Min kropp är min kropp. 


Jag blev nästan nekad vård för mina piercingar, för att läkaren själv tyckte det var fult och därför var det en fara för mig själv. 

Jag vet inte om det är därför jag anser så hårt att man faktiskt måste få bestämma själv över sin kropp och hälsa. 

Det är inte farligt att ha piercingar, inte lika farligt som att röka iallfall. Vi vet det, men trots detta så finns cigaretter och trots detta kommer människor i flera år framöver att använda sig av tobak. 

Man får själv välja vad man ska göra; röka, inte röka, snusa, inte snusa, pierca sig, inte pierca sig.. Men..


Är det inte en rättighet vi borde få ha? Att vi ska få vara fria och välja själva, vad vi vill göra med våran kropp och vårat jag?

Av bfalk - 12 september 2011 15:45

I torsdags (8/9) fyllde min fina pappa år, jag vet inte om jag får lägga ut årtalet så jag skiter i det, haha!

Jag hoppas han fick en riktig bra födelesdag, tyvärr jobbade jag då och var lite risig så jag hann inte lägga upp det här då.. Men fick ju allafall kramas på han dagen innan, så lite bra var det ju :)


 hipp hipp hurraaaa pappa Micke!


 jag och pappa, efter Sator konserten

Av bfalk - 12 september 2011 13:00

Jag hatar kaffe. Jag hatar lukten och precis allt. Det var flera år sedan jag provade sist, och då öste jag ner ungefär 10 kilo socker men inte hjälpte det. 

För några dagar sedan var jag ute på jakt efter något gott i skafferiet, rotade och rotade tills jag såg ett paket Gevalia. 

Men det var inte vanligt kaffe utan det var med toblerone, så jag testade. 

Guuu så gott det var! Det passar mig perfekt, och till den som inte gillar kaffe och vill ha lite mer sött. Dessutom blev jag lite mer pigg, perfekt. 

Spring och köp!


     "Gevalia Cappuccino toblerone är en krämig cappuccino som innehåller små bitar av toblerone och med en smak av choklad, mandelnougat och honung."

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards