Alla inlägg under oktober 2011

Av bfalk - 15 oktober 2011 16:00

Jag har fan peppat till den här kvällen jätte länge nu, och nu sker det! Konsertabstinensen har redan tagit fart i min lille kropp. Och Corroded gör sig bäst live, helt klart. 

Efter att ha jobbat både fredag och lördag ska jag unna mig vin och några glas JD.. För det är jag värd.


Så, det ska bli så fruktansvärt kul! Vem jag har med mig? Min flick-vän Jessica såklart.. Vi får inte nog av varandra :)

Senare lär jag lura iväg henne till en annan krog.. Så snäll är jag. 


PEEEEPPP!! 


(Corroded spelar även för dom som inte har åldern inne för krogen ikväll, det tycker jag är sweeet.)

...

Av bfalk - 14 oktober 2011 13:30


   

Av bfalk - 13 oktober 2011 20:15

Stockholmssyndromet är ett psykologiskt tillstånd där kidnappningsoffer eller personer hållna mot sin vilja – utvecklar en relation till kidnapparen/kidnapparna och tar parti för förövaren mot polisen.

Syndromet är uppkallat efter det kända Norrmalmstorgsdramat som ägde rum mellan 23 och 28 augusti 1973.


*


Ibland måste man inleda en text och förklara vad man ska skriva om. 

I det här fallet var det ju Stockholmssyndromet. Jag vet inte hur många av dom som läser min blogg som vet vad det är, men det nämns väldigt ofta i tv, filmer och böcker. 


Ett offer som kan börja utveckla känslor för kidnapparen, den som är ond. Visst låter det konstigt?

Det är naturligtvis en överlevnadsinstinkt, än äkta känslor, kan jag tänka mig. Man gör som människa allt för att överleva.

För någon dag sedan kollade jag på en dokumentär om Shawn Hornbeck, jag tänkte inte titta för jag skulle gå ut i köket och göra något. Jag hade ljudet på ganska högt, och jag hör hur de börjar prata och jag känner att jag bara måste titta. 

Och det var inte en trevlig historia.

Shawn blev kidnappad oktober 2002, då var han 11 år. När allt hopp var ute så blev han funnen av polisen - när de letade efter en annan försvunnen pojke. Då hade Shawn varit borta i över 4 år.

Han blev kidnappad av Michael J Devlin, som tog Shawn när han var ute och cyklade. Han tog Shawn till sin lägenhet - och där de bodde hela tiden.

Shawn berättar i dokumentären att han varje dag blev utsatt för sexuella övergrepp. Han visste inte vilken dag det var, vilken månad eller år, alla dagar flöt samman. 

Det är tragiskt när man hör allt han fått vara med om, och första tanken är ju självklart - hur tusan kan man överleva något dylikt?! Och hur VILL man leva efter att ha varit kidnappad och utsatt för övergrepp i så många år?


Shawn Hornbeck


Men så kommer helt plötsligt det konstiga mitt i allt tragiskt. 

Shawn hade vänner och en familj både han och kidnapparen Michael umgicks med. Shawn syntes överallt runt hela USA och en dag satt han och en ur den andra familjen och kollade på tv - och så dök han upp där. Men gjorde ingen min av att det skulle vara han som var den försvunna pojken.

Han kunde fly, han kunde säga något till de andra, han kunde ringa telefonsamtal. Men han gjorde inte det. Varför?

Blev han drabbad av det kända Stockholm syndromet och utvecklade känslor för sin kidnappare, han gjorde allt han sa, och var så rädd att han inte ens vågade fly, även fast denne var borta.


Kan man vara så rädd att man inte vågar fly eller säga något till någon även fast man har möjlighet till det...?

Eller är man så förstörd, både fysiskt och psykiskt så man inte ens orkar tänka på att fly?

Shawn uppträder som vilken 17åring som helst (med mediaträning, givetvis), han pratar på som om man skulle prata om vädret, han skrattar och är glad. 

Och jag kan inte sluta tänka: han måste vara så himla förstörd. Och snart kommer det slå till honom i ansiktet.


*


Michael J Devlin dömdes till livstidsfängelse för kidnappning, sexuella övergrepp och mordförsök.

Av bfalk - 13 oktober 2011 15:11

Men jag är så schuuuuukt trött.

Och så har jag jätte ont i tungan?! What's that all about? Undra om jag tappar den.. Skulle vara rätt onödigt.

Straffar gud mig nu för att jag svär så mycket. Jävlar.


Idag spenderar jag hela dagen i soffan och glor på film och försöker att inte somna. Det där med att jobba natt gör en.. Väldigt konstig i skallen.

Jag har nu inget mer att tillägga.


Puss.


Av bfalk - 13 oktober 2011 12:00

With all the toys in the world, people choose feelings to play with.

Av bfalk - 12 oktober 2011 16:45


Haha, åh så jäkla roligt! Jag har alltid undrat vad som sägs i den där låten..

Av bfalk - 12 oktober 2011 12:16

 


Ikväll ska jag jobba natt. Inatt ska jag jobba natt. 

Vet ni hur längesen det var jag jobbade vaken natt?! Och jag har oerhörda problem med att sova.. Först vaknade jag av den jäkla solen (nej, det är inte okej med sol när man försöker sova på dagen) sen började magen kurra = gå upp. Trots att jag var vaken till 3 inatt så kan jag inte sova, precis som att kroppen vet hur dygnsrytmen ska funka nu. 

Ååhh, jag orkar inte vara halvdö' hela natta.. 


Nu ska jag ringa mamma och sen försöka sova, igen. 

Wish me luck!

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards