Alla inlägg den 16 april 2012

Av bfalk - 16 april 2012 14:30

Jag anser fortfarande att man inte kan födas ond. Ett litet barn vet aldrig i vilka händer den hamnar, hur den ska växa upp och vilka idéer och handlingar den senare kommer utföra.

Man blir ond. Man växer sig till att bli en ond människa. Något går fel. Något är fel i hjärnan.


Jag har legat i sängen hela dagen och kollat på första dagen av rättegången av Breivik, han som så kallblodigt mördade 69 människor och skadade flera stycken.

Av respekt till offren och deras familjer så tar de ibland bort ljudet vilket gör det lite osammanhängande och svårt att förstå ibland, även norskan kan ibland bli lite svårt för mig. Trots detta är det väldigt svårt att lyssna på, se på bilder men framförallt att se den här mördaren som verkar så oberörd, han bryr sig inte det minsta. 

Han är ledsen - ledsen för att han inte hann göra mer, sa hans advokat inför ett tv-team för någon vecka sedan.


Det här är stort, och att visa Breivik i egen hög person - direktsänt för alla som kan se, ger han en enorm chans att visa vad han går för. Vilket han gjorde på en gång. När han kom in i salen gjorde han en extremhälsning (hailade), men något jag själv tog åt mig var när rätten spelade upp samtalet han ringde till polisen. Han log. Ett nöjt och glatt leende, som att han var riktigt nöjd över vad han gjort.

Är det det här vi vill visa upp?

Vi blir bara förbannade, hatar han ännu mer och undrar hur han kunde bli såhär. 

Trots allt detta, hur vi än känner inför mannen som tagit så många liv, så måste han trots allt få en rättegång.


Han är ju inte dum den där. Jag vill egentligen inte skriva hans namn, alla vet ju vad han heter redan. Han vet precis hur han ska göra för att få uppmärksamheten han så starkt törstar efter. Och media och annat folk bara ger han den. Det kan vi bli förbannade på. 

För mannen är ju redan ond, och jag tror inte man kan bota ondhet. Det finns där, det börjar växa och tillslut har det tagit över hela ens värld. Och att han dessutom har haft sin mamma som en fast grund enda sen start gör det bara värre. 

Jag tror han använder sig mycket av det nazistiska, för han vet att så många människor blir illa berörda av det och man syns ännu mer om man har någon slags tro, 'det var pga min tro jag gjorde detta' - och man tar bort all sin iblandning i det hela.


Rättegången kommer hålla på en lång tid och jag läste att det skulle kosta flera miljoner att hålla den. 

Jag hoppas de visar den respekt offren förtjänar, det är dom som ska få uppmärksamhet, inte den kallblodiga mördaren som så snabbt tog deras liv alldeles för tidigt.

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards