Alla inlägg den 7 juni 2012

Av bfalk - 7 juni 2012 17:45

Jag brukar ofta bli så arg när jag läser debatter kring militärer och deras jobb, som ofta cirkulerar på olika bloggar och i media. 

Att vara soldat innebär inte bara att skydda landet man är i, utan även att kriga för sitt eget och andras liv. Att vara soldat är inte som ett vanligt jobb och kommer aldrig bli det. 

Det skärs ner så oändligt mycket och soldaterna blir drabbade. De ska få betala för saker som egentligen borde få komma gratis, såsom mat och boende.

Alla jobb ska komma med förmåner - varför ska inte en soldat få ta del av det..? 


Jag skriver ofta om soldater, eftersom jag själv lever i det. Jag vet absolut inte allt, men jag vet lite och jag kommer alltid göra min röst hörd när det gäller det. 

Innan man ska börja klaga, så ska man rannsaka sig själv en hel del. Om man själv varit ute och krigat för freden, DÅ kan man tala om vad som är rätt och fel. 

Att en fet jävla gubbe ska sitta på en hög stol och säga att soldater inte är värda pengar eller goda förutsättningar, som inte ens varit utanför Sverige's gränser själv, ska han då få bestämma detta? I mina öron låter det helt fel.

En soldat går in med livet som insats. Kom ihåg det.


"..Förespråkare tycker att soldater och sjömän ska skattebefrias under internationella insatser medan motståndare anser att man inte ska särbehandla militärer. Just det sistnämnda tycks vara det bärande argumentet.


Titta på bilden på de sovande soldaterna och fundera på vilka andra yrkesgrupper i Sverige som har motsvarande arbetsmiljö?

 
De ligger och sover i sitt av arbetsgivaren tillhandahållna boende och äter mat som egentligen är nödmat och som inte anses vara nyttigt i längden. De är i en oförlåtande ökentrakt med en hotbild som är en av de värsta i världen. De är där utsända av Sverige.


Att vara militär är inte som vilket annat yrke som helst. Jag har haft civila arbetsgivare och har därför jämförelseunderlag. Det skiljer sig stundtals väldigt mycket. Att jobba i lagret på Coop är inte i närheten av att ligga på OP i krigszon. Den som tror det misstar sig å det grövsta.


Att vara soldat är att offra en del av sig själv för någon annan och något annat. Att vara soldat innebär att man är beredd att riskera sitt liv för att någon högre upp i hierarkin säger att man ska göra det. Att vara soldat innebär att man ska vara beredd att få skit från förståsigpåare och mediaelit när man gör skitjobbet åt Staten och skattebetalarna. Att vara soldat innebär att man ska vara beredd att göra det värsta tänkbara; att döda andra människor.
Det är dags att sluta låtsas som att soldatyrket är som vilket yrke som helst och ge soldater och sjömän goda förutsättningar, villkor och uppskattning för jobbet. De är värda det!"


Att vara soldat är det finaste man kan vara.  


Text: i kursiv - från bloggen Cynismer.


Foto: Försvarsmakten.


Av bfalk - 7 juni 2012 10:30

Jag har världens klump i magen, jag mår illa och är nervös. Dax att träffa doktorn igen! Jag har åkt på så många motgångar så jag är rent ut sagt RÄDD för läkare. 

Men hoppas kan man göra, att man inte ska behöva gråta efteråt. Jag har ju världens bästa mamma som, trots att hon är ledig och saker att göra, ska följa med mig. Tack och lov! Och jag vill ju ha hjälp, naturligtvis. Men man ska inte behöva ta skit och höra att man inbillar sig eller något.. 


Efteråt ska vi köpa mat, sedan ska jag jobba samt så är det möte. Bara dagens första timmar går fort så är jag nöjd. 

Nej, positiva tankar nu! Hejja hejja!


 

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards