Alla inlägg den 24 september 2012

Av bfalk - 24 september 2012 17:45

I onsdags kollade jag på Efterlyst, vilket jag ofta gör på onsdagar. Jag gillar hur äkta programmet är, hur de med hjälp av svenska medborgare hjälper polisen att bura in människor som begått brott. Det måste vara det effektivaste sättet att göra det på - för någon har alltid sett något. Sett någon.


Något som dock chockade när jag satt där i godan ro i min soffa var hur de valde att ta med en kille vid namn Alexander, en kille som förekommer 23 gånger i belastingsregistret och som har suttit två av tre delar av sitt liv i fängelse. Han satt nu inne i 6 år för grovt rån.

Den här killen var ingen ängel, han hade utsatt människor för så mycket hemskheter att de än idag inte mådde bra. Han valde inte bara att råna, utan att förstöra människors liv.

Varför var han med i programmet då? Jo, han hade skrivit ett brev till Hasse Aro och Efterlyst, där han hade tagit åt sig för att programmet hade visat ett av hans rån på skärmarna bakom Hasse där han står och pratar. Han hade tagit åt sig. 

"Jag har sett den där sekvensen så många gånger och jag tycker inte man ska göra så att offren blir påminda av det, det är fult". Säger han. Det första som slår mig när han säger sådär är att nu sitter han i direktsänd tv, där han snackar så mycket skit - tror han inte att hans offer mår dåligt över det?!

Jag skulle då inte vilja kolla på ett program och helt plötsligt blir gärningsmannen som gjort mig illa intervjuad på bästa sändningstid, för att han har tagit åt sig av något. 


Han ser nog det här som den bästa chansen man kan få - tänk att Efterlyst väljer honom att få prata om sitt liv, det han har gjort och vad han vill göra nu! Han säger att han inte vill göra fler brott när han kommer ut igen, leva normalt. Ändå säger han snabbt emot sig själv och säger "ja, men du kan ju bara kolla på mitt cv för brott - det är mer vettigt att jag skulle göra ett till brott".

Jag vet inte alls hur de tänkte när de tog med en sån här man.

Varför har det helt plötsligt blivit inne att ta med gärningsmän och ge dom luft?? De sätts på någon slags pedestal och blir kända - det är väll just DET man vill undvika. Man ska komma ihåg offren, tänka på offren, vad de blivit utsatta för - det är dom man inte ska glömma. 

En psykopat som törstar efter uppmärksamhet, som skiter totalt i vad han gjort, det är han som ska  tystas ned!!


Vi leker med tanken, även fast tanken är hemsk: tänk om du blivit brutalt överfallen, eller någon annan som du känner blivit det: hade du, för en sekund, ens velat se det ansiktet som gjorde detta, igen?

Varför gör de såhär, hur tänker de?

Jag verkade inte vara den enda som tänker såhär, Efterlyst blev brutalt ned kommenterade av kritik efter att detta hade sänts. Med all rätt. 

Inte nog med att de just tog med honom, han verkade inte riktigt med. Med inte riktigt med menar jag att han antagligen var drogpåverkad. Han sluddrade och såg inte ut att hänga med riktigt. Hur de kunde gå med på intervjun ändå, är för mig en gåta. 


Jag anser att om man blir dömd för något så har man tappat just dom där rättigheterna. Man ska inte kunna nå ut till media och få 'prata ut'. Få sona sina brott. Få be om förlåtelse. 

Offren kommer må dåligt, långt framöver, ska de då behöva få se gärningsmannen hela tiden, trots att han sitter inlåst?


Och man bävar inför dagen då den här mannen åter släpps ut i det fria och kommer skada ännu en till människa, få ännu ett brott på sitt cv och få sitta och prata ut om det. För det är han väll värd?



HÄR KAN DU SE PROGRAMMET.




Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards