Direktlänk till inlägg 9 september 2010

Varför ska man behöva försvara sin kärlek?

Av bfalk - 9 september 2010 12:45

Hur många gånger har jag sagt att man blir kallad huligan när man säger att man är AIKare?

Som tidigare har jag ju skrivit om detta.


När man gillar något så får man ofta försvara det. Om du gillar en typ av musik eller klädstil eller vad som helst - det finns alltid människor som inte förstår sig på detta och måste kommentera, provocera - göra allt för att få dig arg. Eller påverka dig att byta smak.

Tänk er detta, att någon blir arg på något du gillar - gånger tusen. Så är det att vara AIKare.

Jag känner en mängd med olika människor som håller på olika lag, i olika sporter. Aldrig har jag sett icke AIKare blivit behandlade som ja, just jag blir i detta fall. Man kan ju även räkna med mamma och min bror, som jag ser blir behandlade på lika sätt som mig.

Det är något som gör att vissa människor blir så irriterade, arga, sura över när de får veta att jag håller på AIK. Vissa skämtar, det kan jag ta - det gör man när man håller på olika lag, men när det blir seriöst, när män skriker efter mig att jag ska åka hem till Stockholm (tydligen kan man inte heja på Sthlm's lag utanför just huvudstaden), varför fan i helvete jag håller på Gnaget och när de blir allmänt jätte arga och otrevliga - måste jag säga att det inte är så kul?


En människa ska aldrig behöva försvara sin kärlek, men man måste acceptera att alla inte håller med en. Det man vet vet man, det man mår bra av är bra, det man gillar ska man hålla sig till.

Men ibland blir man förjävla trött på att ens behöva försvara sig. Kolla inte på min tröja om du inte gillar märket.

Prata inte med mig.

Gå hem.


Om du är någon människa som verkligen stör dig på vad en annan människa gillar - varför orkar du ens slösa energi på detta? Vänligen berätta för mig, ge mig en rimlig anledning. Så kanske jag förstår.

Men att säga "jävla AIKare" räcker inte. Jag har hört det några gånger.


Och håll dig till det du må bra av, håll på ett lag du älskar, lyssna på musik du blir pirrig av, umgås med de som verkligen uppskattar dig -  kärleken har inga gränser. Och det kan gälla allt.

Precis så är min kärlek till AIK. Och den kommer ingen, någonsin kunna ta ifrån mig.


 



 
 
livetsomsingelmamma

livetsomsingelmamma

9 september 2010 21:02

Jag är en liten småstadstjej satt på ett deby mellan aik och dif. Jag satt i difklacken och jag tyckte det var ordentligt läskigt att gå förbi, möta och se hur de i aik.klacken betedde sig. Nu gäller det killarna. Jag kände mig inte trygg. Jag tror det är det som gjort att det blivit ett sånt avsky för aik i sverige. För att de har en stämpel av att vara våldsamma. Du är säkert en helylle tjej :) men just de personerna drar ner allt. Det är synd för trots allt så är det "bara" ett fotbollslag och dess anhängare. Inget annat. SÅ länge man inte vacklar utan står på sig så står man upp för sig själv och det är det vitkigaste :) Man får inte glömma bort sig själv mitt i allt!!

http://livetsomsingelmamma.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

9 september 2010 22:55

He, skulle väl säga att det inte är så mycket värre än att folk säger att jag är en kommunsit som vill ha diktatur för att jag anser att Vänsterpartiet har en bra politik ^^

http://onesmileandatinytear.bloggagratis.se

 
Sharp

Sharp

9 september 2010 23:02

Jag vet precis hur det är, har haft det så hela mitt liv. Men det samansvetsar oss svartgula själar till en känsla av samhörighet inte många andra kan känna. Att man inte bara håller på ett lag utan också är en del av traditionen och historien kring en klubb som AIK, det är religion för mig. Därför tror jag många kan göra tvivelaktiga saker i samband med AIK. Det är ens egna kött och blod som blir skändat när de talar illa, hånar eller till och med gör mål på AIK, om nån gör ditt barn något ont eller vill nåt illa så kan man göra allt för att skydda det. Och den stolthet jag kände när Lucas Lawson gjorde mål och AIK gick upp i elitserien i våras eller Tjernas mål på sillarna och sm-guldet var i hemma är obeskrivlig. Det är så man blir tårögd bara man tänker på dessa tillfälle. För oss AIK:re är det mer än bara en vinnst, det är en del av nåt större som kallas A.I.K och som ingen annan fattar, så döm dem inte, de är för dumma för att förstå.
Ha det bra...
AIK-kram
Sharp

http://www.sharp.bloggplatsen.se

 
Monster

Monster

9 september 2010 23:27

Jag ogillar långt ifrån alla AIK:are...
Jag ogillar (kanske t.o.m hatar) huliganerna som förstör svensk supporterkultur så jävla hårt.

Förödelse och våld går i "Black Army's" spår.
Spelarbussar blir attackerade, motståndarspelare/ledare blir misshandlade och hotade till livet (visst, det sker även inom DIF och Bajen med, trend för 08-land?) och t.o.m delegater för den Europeiska fotbollen blir inblandade i detta sjuka beteende.

De Stockholmska "supportrarna" (ja, jag menar huliganerna) borde ta och rannsaka sig själva och vad de står för. Ifall de står för att stödja sina lag eller förstöra för dem. Efter Black Armys senaste tilltag (efter hemmamatchen emot Sofia)så riskerar man att bli uteslutna från Europeisk fotboll (för all framtid)... Var det värt det?

Även inom hockeyn visade ju Black Army vad de gick för förra säsongen när man åkte på stryk av Rögle så attackerades ledare och ett par spelare efter matchen... Vad fan? Är det rätt? Stödjer du dessa individers beteende?

Vill veta var du står? Är du en SUPPORTER eller ett FAN? Låt höra...

http://dannydee.bloggagratis.se

 
Monster

Monster

10 september 2010 14:58

Fegt att du inte ens kan stå för att vara AIK:are smo du säger att du gör... Bullshit. Du är lika feg som alla andra AIK:are när det kommer till kritik.

http://dannydee.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bfalk - 28 februari 2013 02:35


    Eftersom man alltid ska skryta om saker man gör bra så ska jag tamefan också göra det.  Detta är ingen comeback för mig. Jag ska alltså bara skryta här litegrann..  Jag har sedan jag blev medlem på Ester&co, 15 februari, tränat varje da...

Av bfalk - 14 februari 2013 13:53


Jag har kommit fram till att min lust att blogga har försvunnit totalt, så är the end of an era här. Eftersom det knappt är någon som läser den här bloggen så behöver jag ju ändå inte ha den kvar. Jag kanske återkommer med en ny blogg, som endast b...

Av bfalk - 11 februari 2013 21:47


Mamma har dumpat sitt fotbad hon fick i julklapp hos mig, hon säger att vi ska ha delad vårdnad om den, haha. Åååå det är så grymt härligt alltså. Mina onda fötter blir genast gladare och avslappnade, tror det är bra medicin för dom som har ont i fos...

Av bfalk - 11 februari 2013 12:45

"The world goes on and you're gone. The best revenge is to live on and prove yourself." Eddie Vedder ...

Av bfalk - 10 februari 2013 18:30


  FYFAN vilken huvudvärk jag har! Det är inte ofta det händer men när det väl smäller till, PANG! Så göre så ont så det känns som allt ska sprängas. Väldigt oskönt må jag säga.  Och i två dagar har jag städat med mamma hos min bror som ska hyra ...

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards