Alla inlägg under maj 2011

Av bfalk - 31 maj 2011 16:45

Det första de flesta tänker nu är: vad tusan är dyskalkyli?


Det ska jag berätta för er mina vänner, det är när man har stora problem med matematik. Precis som vissa har svårt att läsa och skriva (dyslexi) så har vissa problem att räkna och förstå siffror.

Jag tror att det inte är många som fått "diagnosen" då lärare oftast tror att det beror på lathet, att man inte orkar engagera sig på mattelektionerna. 

Jag förstår inte riktigt, helt ärligt, hur man kan ta lässvårigheter på så större allvar än om man har problem med matte. Ett problem är ett problem och man bör få hjälp med det, oavsett vad det nu kan vara - oftast är det ju just när man ska skriva, läsa eller räkna.

Jag har blivit hånad, skrattad åt, utskälld, suckad åt, ja, allt dåligt, just för att jag inte kan räkna. Det går inte. Det är som en väggspärr åker ner när jag ser siffror. När du blandar ihop massa ord - så blandar jag ihop siffror, de åker huller om buller och överallt. Och det är jätte jobbigt.

Men det som är mest jobbigt är att inte en jävel tror på mig. Och helst inte dom som skulle hjälpa mig i skolan. De trodde just att jag var lat och sket i det helt enkelt. Visst gjorde jag det, efter ett tag, när jag insåg att ingen ändå orkade hjälpa mig.

Varför tar man inte problem med siffor lika allvarligt som människor som har problem med läsning och att skriva? I min hjärna går det inte riktigt ihop. Nej, för dom som inte kan muliplikationstabellen - ni är lata jävlar ni.

Man ska inte skämmas för att man inte kan, men det är ju helt klart att man gör det, det är nästan som att bli utfryst av läraren och resten av klassen som lyckas att räkna strålande. 

Jag vet att jag inte kan, inte vet hur jag ska göra, men jag har aldrig fått hjälp. Och ångesten över det hela har ju inte direkt släppt, ju äldre man blir så skiter man i det mer, för det blir ju trots svårare ju längre man väntar.

Det finns nog jätte många som har problem med matematik, jag vet inte hur man ska få hjälp, men hoppas ni där ute fått en bra lärare iallafall, det jag aldrig fick.


Här kan du testa dig själv.


Och här kan du läsa om dyskalkyli.

Av bfalk - 31 maj 2011 14:30

If you’re good at something, never do it for free.” 

The Joker

Av bfalk - 30 maj 2011 19:00

Av bfalk - 30 maj 2011 15:15

.. Idag är det en riktig familjedag, ska umgås med mamma och brorsan. Det var nog hundra år sedan det bara var vi tre. Det blir nog middag och cider på någon krog :)




   

2 gamla bilder på Falkarna.

Av bfalk - 30 maj 2011 12:15

Här har ni en jätte bra sida om ni inte riktigt vet vad ni ska köpa till någon som fyller år - ge bort en upplevelse! På den här sidan så hittar ni upplevelser i Stockholm, jätte många olika saker; som spa, takvandring, massage, skytte medmeramedmera!

Det var på den här sidan jag hittade min brorsas present när han fyllde år. Han fick nämligen en upplevelse att få åka lamborghini i huvudstaden. Gissa om han blev glad!

Av bfalk - 29 maj 2011 23:11

Man kan ju lugnt påstå att jag lyckades med min mission att bli dyngradar igår.. Fyfan vad bakis jag har varit idag, jag ville avlida ett tag. 

Men jag hade så jävla kul igår och sedan på efterfesten! Fick höra massa fina ord, kramas med fina kompisar, gapa och skrika, vara för full för mitt eget bästa. Men man lever bara en gång! :) Och om man lär leva flera gånger så kommer jag ändå komma tillbaka som nått ovärt, typ en fluga. 


Nog om det, nu ska jag lägga mig tillrätta i sänga och kolla på Jax Teller!


 

Av bfalk - 28 maj 2011 19:45

 

Denna natt fick jag vara ledig - så nu: KARATEFYLLA!

Om jag inte får det så blir jag enormt besviken, har inte druckit/varit ute på flera veckor. Men nu jääävlar!


Imorn kommer brorsan hem oxå, han saknade mig och mamma så mycket så vi ska hänga :) Det ska bli kul att se hans fejs igen!


Ha en fin lördag alla!

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards