Alla inlägg under oktober 2012

Av bfalk - 31 oktober 2012 19:00

Ibland undrar jag hur människor orkar. Hur människor med svåra problem i livet orkar att leva och vara så starka. 

Det finns vissa som jag ser upp till när det gäller just det. 

Jag kan ofta tycka synd om mig själv, men sedan blir det som att jag slår mig på händerna och tänker "nej fan, det finns så många som har det mycket jobbigare än mig. Och vissa klagar inte ens".

Dom där som inte klagar.. Dom som uppskattar livet, och verkar kunna se solsken även fast när det är som mörkast ser jag upp till. Såklart så ligger de i sängen och gråter, precis som mig. Såklart de mår jätte dåligt vissa dagar. Men ändå lyckas ta sig upp även fast andra människor inte alls fattar hur de orkar. 


Jag har skrivit mycket om hiv de senaste dagarna (HÄR och HÄR), jag står upp och kommer alltid stå upp för homosexuella, inte bara för att jag har många i min närhet som är det, utan för att de är MÄNNISKOR. Jag har aldrig förstått hatet mot en människa som blir kär och gillar en av samma kön. 

Jonas Gardell har gjort Sverige en stor tjänst; nu pratas det om HIV och AIDS igen. Ett ämne som det har varit så tyst om så länge. Men nu är tiden inne, det kanske var tvunget att det skulle ta så lång tid. Människor kanske kan ta in det bättre nu och kunna prata om det, minnas och gråta. 


För någon dag sedan var min vän Ola med på tv. Han gick då ut med han är HIV positiv, han har levt öppet med det ett tag och haft diagnosen många år. 


Och så kom den där förundran. Hur stort det är. Jag förstår inte hur mannen orkar. Men det är som han själv säger; han vill hjälpa andra.

Och det är sånna här människor som gör livet lite enklare för andra människor i samma sits. 

Det behövs bara en liten röst för att få många andra att reagera och engagera sig. 

Och det är det här som ger ett litet hopp om mänskligheten, det finns så fina, varma och underbara människor runt omkring oss som bara vill få oss att öppna ögonen och inte vara rädda. 


Och dessa människor ska vi vara glada över att de finns.


Intervju med Ola Lindström och Robert Bylund, RFSL i Sundsvall.

 

Här kan du kika in hemsidan där klippet finns också.



Av bfalk - 31 oktober 2012 16:36

Av bfalk - 31 oktober 2012 15:45

Idag avbröts min sömn gång på gång, var det inte samtal från jäkla skit försäljare så var det sms. Var det inte solen så var det grannhelvetet som trummade. 

Börjar fundera på om jag inte bor här av min egen fria vilja. Kan jag ha RÅKAT hamna på ett gruppboende..?! Nej, nu ska vi inte vara sånna. Men att sitta och trumma i samma takt i över en timme och samma takt när jag sedan kommer hem igen gör en smått irriterad. Helst när man inte fått sova. Jag ska fan ta dina jäkla trumpinnar å mosa dom, va skaru göra dårå?


Jag tog mig samman vid 13-tiden, fixade mig lite fort och åkte sedan ner på stan för att inhandla en jacka och förhoppningsvis skor. Och jag hittade båda!! Wohoooo! Fick även hem lite annat skit, som jag säkert behöver..

Skorna var grymt sköna, det var längesen jag fick känna värmen från ett par skor. Jag köper alltid kalla skor. Dock så är de nog inte så bra när det blir halt.. Jag vet inte om jag har lust med att svälja min stolthet och köpa broddar heller. Jag är ju tamefan rocker. 

Jag var väldigt effektiv, jag gillar inte att springa runt på stan längre så blev väldigt glad att jag hittade allt jag sökte så fort.

Nu ligger jag i sängen med Nicke Borg (jo det är sant) i en väldigt kall lägenhet. Ska brassa igång element och tända lite ljus så det blir varmt. 

Ikväll blir det väldigt lugnt, ska käka mammas goda soppa, förhoppningsvis hinner det nya avsnittet av SOA komma ut innan jag stänger dom små blå ikväll. Att vara hemma i mjukiskläder och bara vara kanske är det bästa som finns.


 

Jag och Nicke.

 

       


Av bfalk - 30 oktober 2012 23:45

Och så satt man på jobbet igen, blev inkallad för en jobbnatt. Inte mig emot, en till pass innan månaden är slut! Det var ju bara tur att jag hade med mig mobilen när jag satt och fixade håret, så jag kunde svara. Lite synd är det dock att jag inte fick vara hemma med mamma, hade varit mysigt och legat i soffan där hemma och slappat. Nåja.

Håret blev förövrigt jätte fint (som vanligt). Jag fick lite röda slingor i det svarta, skitsnyggt! Har alltid velat haft röda inslag i håret, äntligen fick jag det. Fixade även till luggen och rakade sidecuten. Så skönt med fint hår igen, man mår som lite bättre då på nått sätt. Fult barr = fult humör. Typ.


Gårdagen var så himla mysig, med lillmamma. Jag sov en stund efter natten sedan åkte vi ner till stan, där det regnade och var slask.. När vi var framme vid bion så var vi dyngsura, och mina skor jag hade tål tydligen inte slask. Shit, så blöt jag var om futterna.

Bion då? 'Palme'. Jag vet inte vad jag ska säga. Vilken man. Vilka åsikter. Det rörde om så många känslor och när den var slut var både jag och mamma som utmattade. Den tog på krafterna på något sätt. Redan de första minuterna av dokumentären så kände jag hur ögonen började fyllas. JAG FÖRSTÅR INTE VARFÖR MAN SKA MÖRDA SÅ BRA MÄNNISKOR. Varför blir de bästa dödade? Varför blir inte de som verkligen förstör dödade? (Som tex. Bush, hur fan kan en sån överleva efter att ha satt igång flera krig?). Var Palme sånt stort hot? Ja såklart. Han ville ju faktiskt förändra Sverige och han kämpade så. 

Jag blir bara tårögd av att veta att aldrig kommer vi få se en sådan människa inom politiken igen. Vi var nära en gång, men även hon blev mördad. Det var med en bitter smak när man såg begravningen av Palme och där står Anna Lindh och vill fortsätta hans kamp och hans vision. Hmmm.. 

Detta kan vara den bästa dokumentär jag sett faktiskt. 

Jag älskar filmer och dokumentärer som verkligen betyder något. Som inte bara är nått skit. Det är sånt här människor ska se. Synd att inte alla bryr sig. Eller vill lära sig om historian. Om människor, som faktiskt gjort något bra.

När vi är i Stockholm ska jag och mamma lägga en ros på Palme's grav. Hylla han på något sätt.


Efter bion, lite lätt omskakade gick vi till Jops för lite middag. Jag lyxade till det med ett glas rosé, sedan fick vi kött med stekta potatiskivor, sås, vitlöksmojjs (ni vet sånt man har på kött) och lite sallad. Synd att det inte var så riktigt gott, köttet var extremt torrt. Jag längtar redan till min älskade resturang Vasa's, världens bästa maaaaaaaat!

Vi satt där och pratade om ditten och datten, åkte sedan hem och slängde oss i soffan, käkade ostkrokar och kollade på en till dokumentär om HIV och när det kom till Sverige. Väldigt intressant. 

Det är sånt tjat om svenska hjältar. Några som verkligen förtjänar det priset är väll dom som hjälpte och stöttade människorna som blev smittade och VÅGADE göra detta när alla andra sket av rädsla när HIV och AIDS kom. De gick emot strömmen och vågade, gjorde allt för dessa. 


Det blev mycket känslor på en dag tror jag. Men det är bra. Det är bra att få ställa frågor till sig själv, fundera och prata om det. 

Jag hade en underbar dag och kväll med min söta mamma!


      

 

Här ser man lite av mitt hår, dock dålig bild men det var så att säga inte min dag riktigt att fastna bra i kameralinsen.



Av bfalk - 30 oktober 2012 09:30

   

Nu ska jag åka iväg och fixa mitt hår, jag är väldigt ovan med mitt korta hår så det ska bli skönt att få fixa det fint igen. Hoppas min nacke inte börjar värka, ska ju sitta där någon timme eller två.. 

Sedan måste jag fixa en bild till ett nytt leg, som jag har "råkat" glömma bort.. Men kanske ska jag råka glömma bort det igen, då jag har fått hemska biverkningar av min medicin för värken, det påverkar såklart mina läppar så jag ser ut som Linda Rosing idag. INTE KUUL.


Nåja, fin i håret blir jag iallafall. Vem bryr sig i resten lixom.

Puss.




Av bfalk - 29 oktober 2012 14:00

Efter nattens jobb åkte jag HEM, hem till mamma. Hem till mitt gamla rum. Fast det ser ju inte riktigt ut som när jag bodde här.. Tänk vad skönt att man fortfarande kan åka hem ändå, det är inte alla som har så. 

Tänkte att det var bäst så, för mamma ville att jag skulle komma hem och idag ska vi på bio och sedan ut och käka på stan. Vi ska äntligen få se Palme filmen, vi tänkte se den i Stockholm eftersom sug-Sundsvall inte visar den, men nu hade den tydligen kommit tillbaka. Den är säkert jätte bra! Tänk om vi kunde ha en statsminister som Palme, då hade inte Sverige varit så rövhåligt som det är nu. Tänk på det.

Sedan blir det middag efter bion, såklart står kött på menyn. Den dagen jag äter nått annat på en resturang kan vi rita kors i taket :)


Det blir alltså en mysig mamma-dotter dag idag. Sedan har mamma bestämt (igen) att jag ska sova hemma, det gör jag mer än gärna. Jag känner att jag vill vara hemma nu ett tag, vara mammig. För det är jag värd.


Av bfalk - 28 oktober 2012 18:00

Men mamma, du måste förklara. Vad är meningen med det här?
Varför kom jag till jorden om jag bara är till besvär?
Nu dalar min sol över Söder, jag längtar till helt andra hav.
Den största sorgen i livet är den att jag aldrig blev vald.
Så älskade mamma, kom håll din gosse i hand,
för jag har tröttnat på livet, jag reser mot fjärran strand.
Med ångbåt på min pyjamas och liljekonvaljer i blick
jag färdas mot okända länder och ordningen jag aldrig fick.

Äntligen gossen får sova, lutad mot skimrande dröm.
Fjärran från verkliga fasor, vilar till sist i sin sömn.
Han kramar barndomens nalle, och skådar regnbågens skatt.
Modern vakar vid bädden, sov nu min prins, gonatt.
Dagen skymmer, och natten gläntar redan på dörrn.
Grinden till trädgårn står öppen, spikklubba, maskar och mull.
Men drömmen som ledde mig framåt var också av skimrande gull,
slott och blänkande dammar av svanar och näckrosor full.

För jag har älskat så många, hjärtat av längtan var fullt.
Så många jag älskat i mörkret, jag har älskat för kärlekens skull.
Men nu är det dags att fara, man blåser i ångvisslan strax.
Det enda som är lite sorgligt, det är att mamma inte får plats.
Men älska, älska för kärlek, han sjunger stilla sin sång.
Minns att du föddes till livet för att älska en endaste gång.

Det sitter en pojke på månen, han sjunger stilla sin sång.
Älska, älska för kärlek. Älska en endaste gång.

 

 

Av bfalk - 28 oktober 2012 12:36

Imorse när jag vaknade så hade jag ett leende på läpparna. Jag var så glad att jag ÄNTLIGEN fick drömma en så sjukt bra dröm. Den kändes så verklig också.

Jag låter som en knäppjök deluxe men jag drömde ju självklart om min största idol. Det brukar inte hända. Om jag drömmer om den mannen så är det över så fort jag inser att det är han jag drömmer om.

Det var en låååååååååååååång och mysig dröm! (NEJ INTE SÅ!!).

Nicke Borg var med på ett hörn också.


Nu måste jag bara klura ut vilken krog det var, så ska jag flytta in där tills drömmen blir sann :) 

Nu ska denna knäppa dam glo lite på hojåkare sedan försöka vila en stund (en jobbnatt väntar).


 

Hej gullet.



Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards