Direktlänk till inlägg 27 april 2010

Fördomar i min lilla stad

Av bfalk - 27 april 2010 17:00

Alltid när jag börjar lyssna på ett nytt band, eller börja lyssna mer på ett band än tidigare så söker jag på bandet på google. Just för att se om jag har hört alla låtar eller bara för att läsa artiklar om dom.

För några veckor sedan (såklart på natten, då man har som mest läslust) så hittade jag denna artikel om Crashdiët, som är från 2007:

     

Och jag är inte alls förvånad att det här har hänt i Sundsvall. Nu tror jag inte att fördomar och idioter bara finns här, utan de finns ju självklart överallt, i alla små städer och alla stora städer. Men jag tror de syns mer i städer som är mindre och man blir mer utsatt just därför.

Som jag skrivit många gånger förut så hatar jag fördomar, visst har man själv fördomar men oftast blir jag motbevisad eller så kommer jag på vilken idiot jag är som har sånna där tankar om människor som jag oftast inte ens känner.

Att killar som ser ut som dom i Crashdiët blir påhoppade i Sundsvall tycker jag inte alls är konstigt, och visst är det hemskt?

Bara för att man ser ut på ett visst sätt så blir man inte respekterad av alla och jag tycker alla förtjänar respekt oavsett hur de ser ut, sexuell läggning eller nått sånt (bara det är inte är något brottsligt över det hela, det kan diskuteras).

Jag har oftast blivit 'påhoppad' med frågor som varför jag har svart hår, piercingar, hål i jeansen. Och det är ofta medelålders män som gör detta. Försöker göra narr av en och skratta åt ens tatueringar och säga att rockstil är förjävla ful. Nu är det ju så att jag har ganska mycket skinn på näsan och kontrar dessa idioter, men ändå. Jag ska inte behöva göra det. Jag tycker det är så synd att människor ens orkar bry sig, ens orkar öppna käften, att slå någon för denne har tupperat hår.

Visst har jag självklart mött fördomar hos tjejer, men då är det mest att de kollar argt. Och det får dom göra hur mycket dom vill, om dom känner att de orkar slösa energi på just det.

Det jag tycker är väldigt konstigt är att det är oftast medelålders kvinnor/män som snackar skit, sprider rykten och hoppar på folk för hur de ser ut. Jag blir så jävla förbannad på er, jag trodde man blev mogen nån gång i livet faktiskt. 


Jag vet inte om män generellt sätt tycker att killar/män med rockstilen konkurrerar ut dom, eftersom mååånga tjejer gillar den stilen på killar. De flesta killar med rockstil som jag har träffat har väldigt bra självförtroende och det syns ju självklart, och det kan ju inte männen som kommenterar/misshandlar dessa killar ha?

Om man mår bra med sig själv, trivs i sin omgivning så bryr man sig inte hur andra ser ut eller hur de väljer att leva sina liv. Och jag tror nog att om en människa mår dåligt eller gör dumma saker så rycker familjen in, inte ska en helt okänd människa bry sig om det...


Jag tycker det är så tråkigt att sånt här händer, mest tråkigt om det gäller ett band som blivit utsatt. Jag är säker att Crashdiët inte är så sugna på att komma till Sundsvall och spela, för det var några idioter som förstörde deras kväll.

Det finns så mycket fördomar här i min lilla stad, även fast mycket har blivit bättre, men det finns ju alltid kvar.

Om alla bara kunde sköta sitt eget liv så kanske jag skulle trivas med att bo här.

*


Klicka här för att läsa hela artikeln.



 
 
Malin

Malin

27 april 2010 19:23

Ojdå, allvarlig saker. Händer det mycket skit i Sundsvall?

http://malineriksson.wordpress.com

 
Lyllan

Lyllan

27 april 2010 20:45

Tragiskt när folk inte kan acceptera andra medmänniskor pga att man inte ser likadana ut eller har samma klädstil. Vad gör den enes stil bättre än den andre?

http://gasoline.bloggplatsen.se

 
Emy

Emy

27 april 2010 21:59

Hejsan.
Tack för en bra och provocerande inlägg.
Fördomar om utseende, klädstil, eventuella piercingar eller tatueringar och liknande är tyävrr som du skriver en väldigt vanliga orsak till osämja i vårt samhälle, och det tycker jag är väldigt syn.

Jag menar, varför hoppar människor till exempelvis på de som lutar mer åt svartrockar/rock-hållet än mot de som har den "normala" klädstilen med jeans och liknande..
Också synd. Det öppnar inte upp för nytänkande.

http://thehostresswithoutaname.bloggplatsen.se

 
linnea

linnea

28 april 2010 00:08

i mina ögon är det sjukt. dock så är det ju så verkligheten fungerar. jag anser att man får se ut precis hur man vill. det är synd att våran värld är påväg åt helt fel håll när det gäller fördomar. folk tittar på en, sen blir man dömd. sexuellt finns det hur mycket fördomar som helst, det är riktigt synd. bara igenom en ryktesspridning kan en oskuld tjej bli slampstämplad. helt sjukt. killar klarar sig undan det mesta, tycker det är helt fel!

http://liinneaaaj.bloggplatsen.se

 
moa

moa

28 april 2010 11:48

Svar; Varsågod så jättemycket :)
Jo, jag försöker också att slänga in en bit rock i mina inlägg, eftersom det är jag!

Superbra blogg i vilket fall!
Blir det några festivaler i sommar då? :)

http://www.moathemoses.blogg.se

 
cassandra

cassandra

28 april 2010 12:00

Hmm, nått blev fel så jag vet inte om min komentar kom in, jag börjar väll om ^^"

Glad att jag hittade din blogg, älskar den :D
Du har nog rätt i att fördommarna syns mer i mindre städer. Jag bor i Tyresö vilket är iprincip i Stickholm, väldigt nära alltså. Visst kan man få komentarer eller någon blick då och då, men det är inte i närheten av det du skriver!

Grymt bra musiksmak föresten ;) Från och med nu följer jag din blogg ^^

http://www.cassandrab.bloggagratis.se

 
linnea

linnea

28 april 2010 13:30

våldet emot killar har ökat kraftigt. men är dock inte på långa vägar så kraftigt som kränkningen av tjejer. visst får man tycka vad man vill, man kan tycka att det är ”fel” och klä sig på ett speciellt sätt, men man kan inte slänga ur sig vad som helst. i våran lilla stad åker man på smäll så fort man tittar på någon ungefär.
vi har en tjej i skolan som är kraftigt överviktig och hon blir sjukt utsatt av kränkningar varje dag. jag vet hur det känns, i och med att jag var överviktig när jag var mindre. fick dock bullemi, så kilona har rasat på mig. dock så har jag lyckats och bygga upp vikten till normal igen, väldigt skönt. tycker sjukt synd om henne. men samhället är ju uppbyggt på sånt här sett. så det känns som om jag inget kan göra.

http://liinneaaaj.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bfalk - 28 februari 2013 02:35


    Eftersom man alltid ska skryta om saker man gör bra så ska jag tamefan också göra det.  Detta är ingen comeback för mig. Jag ska alltså bara skryta här litegrann..  Jag har sedan jag blev medlem på Ester&co, 15 februari, tränat varje da...

Av bfalk - 14 februari 2013 13:53


Jag har kommit fram till att min lust att blogga har försvunnit totalt, så är the end of an era här. Eftersom det knappt är någon som läser den här bloggen så behöver jag ju ändå inte ha den kvar. Jag kanske återkommer med en ny blogg, som endast b...

Av bfalk - 11 februari 2013 21:47


Mamma har dumpat sitt fotbad hon fick i julklapp hos mig, hon säger att vi ska ha delad vårdnad om den, haha. Åååå det är så grymt härligt alltså. Mina onda fötter blir genast gladare och avslappnade, tror det är bra medicin för dom som har ont i fos...

Av bfalk - 11 februari 2013 12:45

"The world goes on and you're gone. The best revenge is to live on and prove yourself." Eddie Vedder ...

Av bfalk - 10 februari 2013 18:30


  FYFAN vilken huvudvärk jag har! Det är inte ofta det händer men när det väl smäller till, PANG! Så göre så ont så det känns som allt ska sprängas. Väldigt oskönt må jag säga.  Och i två dagar har jag städat med mamma hos min bror som ska hyra ...

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards