Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Vägrar fimpa - nekas vård

Av bfalk - 12 september 2011 17:30

För någon vecka sedan kunde man läsa i tidningen hur Ann blev nekad en knäoperation för att hon inte valde att sluta röka. 

Så, är det rätt eller fel?


I dagens samhälle har rökare fått välja att fimpa eller byta jobb. På fler och fler ställen är det förbjudet att röka, medans snusare glatt kan snusa vidare, trots att det ibland kan se väldigt motbjudande ut (läs: baksnus).

Jag vet att det är farligt att röka, jag vann med min klass när jag var liten 'antirök' grej, jag vet vad som kan hända, men om man är fast så är man. 

Alla som inte röker, eller ens har provat, kan såklart säga emot rökare. Det är så lätt. 

Men man kanske måste kolla lite bortom det, att det är beroendeframkallande, människor som Ann som röker ett paket om dagen - kan inte bara sluta. 

Jag försvarar inte hennes beslut, om man behöver en operation så är alltid det viktigaste av allt. Varför just hon måste sluta röka är för att det läker långsammare, och om man behöver opereras kan jag tycka att man väljer det före.


Men hon är, trots allt, en vuxen kvinna som gör egna val. Om det läker långsammare är det hennes egna 'dumma' val. Det är hennes kropp, vad hon stoppar i sig, om hon röker, inte röker, ja det kan jag tycka är helt upp till henne. Det är ingen som tvingar henne att ha en cigarett i näven.

På något sätt får jag för mig att man nog inte behandlat henne likadant om hon varit beroende av något annat, låt oss säga alkohol eller droger.. 

Men i dagens samhälle så är det som att alla ska gå på samma linje, om man inte går på den linjen - då är det kört. 


"– Jag är 53 år gammal, då ska inte någon komma och säga att jag ska sluta röka! Jag är medveten om att läkningsprocessen blir sämre men då är det mitt val om jag ändå fortsätter att röka."

Rätta mig om jag har fel, men är det inte sant det hon säger? Jag har min egna kropp, jag får sköta den som jag känner är bäst för mig. Det är så många som pekar finger, även fast läkarna bara gör sitt jobb och ser efter en, så måste man ändå få välja själv anser jag. Hur smart eller dumt det än låter, på vilken sida man än står på.  

Min kropp är min kropp. 


Jag blev nästan nekad vård för mina piercingar, för att läkaren själv tyckte det var fult och därför var det en fara för mig själv. 

Jag vet inte om det är därför jag anser så hårt att man faktiskt måste få bestämma själv över sin kropp och hälsa. 

Det är inte farligt att ha piercingar, inte lika farligt som att röka iallfall. Vi vet det, men trots detta så finns cigaretter och trots detta kommer människor i flera år framöver att använda sig av tobak. 

Man får själv välja vad man ska göra; röka, inte röka, snusa, inte snusa, pierca sig, inte pierca sig.. Men..


Är det inte en rättighet vi borde få ha? Att vi ska få vara fria och välja själva, vad vi vill göra med våran kropp och vårat jag?

 
 
Sophie - ung tvillingmamma

Sophie - ung tvillingmamma

12 september 2011 23:30

Mycket svårt! Jag står nog på båda sidor i det här fallet. Var själv rökare för bara ett år sen. Jag slutade pga graviditeten. Jag hade rökt minst ett paket varje dag i över tre år, men när jag blev gravid fimpade jag samma sekund.
Varför ska Sverige lägga ut pengar på en operation om patienten inte kan "fullfölja" den? Känns som lite "waste of money".
Men alltså, självklart är det allas eget val ang vad man gör. Men ja.. Det är en jättesvår fråga som sagt!

http://round-and-round.bloggplatsen.se

bfalk

13 september 2011 14:16

Jo, jag röker oxå men är absolut inte någon storrökare. Att bli gravid och sluta röka är ju en självklarhet, även för mig (fast det verkar som jag helt står på den andra sidan kanske..?).
Fast det är ju patienten själv som står för kostnaden, sjukshusvistelsen osv.
Ja, det är svårt. Men det är alltid kul att skriva om sådant som är svårt, och få höra vad andra tycker!
Tack för din kommentar :)

 
Rebecka

Rebecka

13 september 2011 01:22

Hejsan! Detta är en väldigt intressant fråga som man kan diskutera hur mkt som helst! Jag jobbar själv inom vården och även där är vi väldigt kluvna i denna fråga!

Jag har själv märkt att det oftast är rökarna som kommer först upp på fötterna efter ex en operation, men jag har också sätt att de flesta rökare ligger inne mycket längrre som en ikke rökare som gjort samma.
Som vi idag vet har rökare dåligare immunförsvar och har också svårare att läka och börjar blöda mycket lättare så egentligen tycker jag min åsikt att det är bäst att hålla upp ett visst antal veckor både innan och efter operationen, Men senn tycker jag att man ska få bestämma själv!
Det är upp till var och en, men hade det varit jag hade jag försökt hålla upp dessa veckor, eftersom det gör så allt läker snabbare osv.

Men en mycket intressant fråga!

http://becciiish.bloggplatsen.se

bfalk

13 september 2011 14:18

Jag jobbar oxå inom vården faktiskt.
Men ja, jag anser ändå om man är en vuxen människa så får man ta egna beslut även om dessa beslut inför andra kan vara helt korkade. Jag tycker alltid man ska välja en operation för cigaretter, men att få ha beslutet själv kan jag tycka är väldigt viktigt.

 
FiloZophie

FiloZophie

13 september 2011 08:02

Jag skulle vilja säga nja. Jag var rökare i över tio år, jag lyckades sluta trots att jag inte ens var det minsta motiverad. Jag tycker nog att sjukhusen gör rätt, här var det ju inte heller en fråga om att sluta röka för all framtid endast ett par veckor innan och efter OP. Vill man ha en OP tycker jag nog att man får ställa upp på det. Jag har också piercingar och har fått kommentarer på det inför OP och självklart tar jag ur mina piercingar under just OP. Riskfaktorer finns alltid vid OP och man kan inte vara vid sina sinnens fulla bruk om man vägrar göra något som skulle underlätta OP och rehabiliteringen. Vägrar patienten sluta röka, tja då tycker jag att läkaren har lika stor rätt att vägra OP. Men det är MIN åsikt.
Kramen

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

bfalk

13 september 2011 14:14

När jag skrev om mina piercingar så handlade det inte om en operation, jag har själv aldrig behövt operera mig. Jag skrev om mina piercingar för jag blev kränkt, läkaren ville inte hjälpa mig med undersökning/medicin när jag var jätte jätte sjuk, och jag själv måste ju få ha dom om jag vill.
Sen om damen i fråga i artikeln gör ett bra val, ja det får hon ju själv bestämma tycker jag :)
I fråga om mig, så tog jag inte bort mina piercinar, jag lyckades få hjälp ändå!

 
Vivi

Vivi

13 september 2011 08:27

*trillar in*
Jag har själv skrivit om denna artikeln och jag håller med dig om att vi borde få välja, men på sätt och vis tycker jag hon gör ett val.
För även vad det gäller övervikt, alkohol eller droger så krävs det att du är ren/har gått ned i vikt innan du kan göra vissa operationer.
Landstingen nekar ju aldrig någon en akut operation eller en livsviktig, men operationer som inte är akuta, där kräver det faktiskt lite av patienterna och jag tycker det är helt rätt.

Vi har turen att ha den "fria" läkarvård vi har i sverige, men de är inte gratis. Operationer kostar samhället mycket pengar och då tycker patienten kan göra vad han/hon kan för att tillfriskna så bra som möjligt.
Men det är min åsikt ... :)
Mvh

http://www.missvivis.se

bfalk

13 september 2011 14:12

Jo, så menar ju jag oxå¨. Skriver ju i inlägget om vad som är viktigast: att röka eller få operera sig, så man kanske får må bättre.
Jag skulle alltid ha valt operationen, men någonstans måste man ju själv få välja :)

 
Stamp-E

Stamp-E

13 september 2011 08:34

tack för ett bra inlägg. kan bara hålla med, det är en skandal att myndigheter ska gå in och styra över oss i ett sådant skede. Jag kan förstå att de har åsikter ang. rökningen eftersom det faktiskt påverkar återhämtningen, men inte att de kan neka en operation på grund av att man röker.

http://stamp-e.bloggagratis.se

bfalk

13 september 2011 14:11

Det var precis så jag menade!
Kul att du gillade inlägget :)

 
Amatörornitologen

Amatörornitologen

13 september 2011 10:52

Håller absolut med om att man själv måste få bestämma över sin kropp men kanske läkare här ändå menar väl. Röker inte själv men jag har ju hört om storrökare och vanerökare som kunnat sluta tvärt så det kan nog variera.

http://minafaaglar.bloggplatsen.se/

 
Sarah

Sarah

13 september 2011 18:40

jag håller med dej helt och fullt, du skriver mycket bra bella!!

http://fuckmeharder.blogg.se

bfalk

13 september 2011 19:31

Åh, tack så mycket Sarah! Det uppskattas jätte mycket! :)

 
Svartlava

Svartlava

14 september 2011 11:44

Jag kan förstå hur du tänker, och har själv aldrig varit rökare, men jag tänker lite som Sophie. VARFÖR ska vi lägga skattepengar på en operation som i alla fall inte läker bra? Eller varför ska vi ge en ny lunga till någon som har rökt sönder dom?

För mig är rökning inte bara ett val för ens egen kropp. Om du t ex står ute och röker på en busshållplats med andra människor skadas de andra mer än du själv, eftersom 2/3 av röken inte går ner i dig, utan ut. Röken hinner bli kall innan jag som står bredvid får i mig den, och då fastnar den bättre i lungorna och luftvägarna.

Dessutom kostar rökare pengar när de vårdas.
På vilket sätt menar du att man skulle behandla en alkoholist/knarkare annorlunda? Jag tror att de skulle behandlas ganska precis lika faktiskt, MEN man skulle nog mer aktivt jobba för att de skulle få hjälp att sluta.

http://svartlava.tmblr.com

bfalk

14 september 2011 14:15

Vad jag menar med alkohlist/drogare är att det kanske inte skulle komma upp på samma sätt.
Jag skriver även i mitt inlägg att man alltid ska välja en operation före rökning, så skulle jag valt iallafall! Men anser fortfarande att man har ett val, och jag tycker alla vuxna människor ska få ha tillgång till det och få välja själva!
Och dom som har vett i hjärnan står inte och blåser rök på andra som inte röker, det gör inte jag, så jag är rätt nöjd på den punkten :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bfalk - 28 februari 2013 02:35


    Eftersom man alltid ska skryta om saker man gör bra så ska jag tamefan också göra det.  Detta är ingen comeback för mig. Jag ska alltså bara skryta här litegrann..  Jag har sedan jag blev medlem på Ester&co, 15 februari, tränat varje da...

Av bfalk - 14 februari 2013 13:53


Jag har kommit fram till att min lust att blogga har försvunnit totalt, så är the end of an era här. Eftersom det knappt är någon som läser den här bloggen så behöver jag ju ändå inte ha den kvar. Jag kanske återkommer med en ny blogg, som endast b...

Av bfalk - 11 februari 2013 21:47


Mamma har dumpat sitt fotbad hon fick i julklapp hos mig, hon säger att vi ska ha delad vårdnad om den, haha. Åååå det är så grymt härligt alltså. Mina onda fötter blir genast gladare och avslappnade, tror det är bra medicin för dom som har ont i fos...

Av bfalk - 11 februari 2013 12:45

"The world goes on and you're gone. The best revenge is to live on and prove yourself." Eddie Vedder ...

Av bfalk - 10 februari 2013 18:30


  FYFAN vilken huvudvärk jag har! Det är inte ofta det händer men när det väl smäller till, PANG! Så göre så ont så det känns som allt ska sprängas. Väldigt oskönt må jag säga.  Och i två dagar har jag städat med mamma hos min bror som ska hyra ...

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards