Direktlänk till inlägg 28 april 2011

Fördomar, eller ska samhället bara se ut såhär?

Av bfalk - 28 april 2011 17:30

Jag brukar kolla på kvinnor i fängelse på tv4 fakta. Det är intressant att få se hur de lever, vad det gjort och hur de försöker sona för sina brott.

Ofta har dessa kvinnor ett eller flera barn där ute, som oftast blivit omhändertagna av socialen.

Mer än ofta tänker jag: men hur faan kan man göra något sådant mot sitt barn?! Hur kan man välja droger eller göra något kriminellt, åka i finkan och sedan bara lämna sina barn. Hur kan det på något sätt vara viktigare än det barn man skapat?

Det är klart att många tänker precis som mig, det är en vanlig, spontan reaktion när man kollar på sånna här program.


Men så slog det mig: jag tänker absolut inte likadant om män.

När jag ser dom i fängelser, eller program om där de drogar, då tänker jag inte likadant. Då är det ofta; hoppas barnet har en mamma som tar hand om denne.

Jag blir inte arg och frustrerad. För det är normalt att det bara egentligen handlar om mamman, det är mamman som ska ge mest kärlek och omsorg, det är mamman som sviker om denne åker in i fängelset. Inte mannen. Mannen kan göra allt möjligt dumt men ändå slippa undan alla glåpord om att han svikit sitt barn på utsidan.

Varför behandlar man inte mannen likadant, när de kan handla om samma situation?

Är det bara jag som tänker såhär, eller är det vanligt?


Något annat som slog mig var när jag kollade på Efterlyst (16/3), då tog de upp fallet om barnporr, då det var ett helt gäng kvinnor som var med. Det var mammor, systrar och morföräldrar. Hur kunde de göra något sådant?!

Att göra ett sådant avskyvärt brott, ja, då spelar det ingen roll om det är en man eller en kvinna (i mina ögon). Men det är nog undangömt rätt rejält, klart kvinnor kan göra samma brott som män.

Men är det mer socialt accepterat i samhället att det oftast är män som gör dessa brott? Att det är män vi läser om i tidningarna? Att det är män som hoppar på oskyldiga barn.

Är det fördomar mot kvinnor och män?


Har jag blivit inlärd att tänka såhär, bli såhär arg, att förundras över hur kvinnor kan vara involverade i pedofilbrott?

Eller är det samhället överlag's tankar, som får en att tänka på detta vis?


Man kan tänka, undra, fundera.

För just när det gäller brott, straff, att lämna sina barn, att göra ett barn illa, ja då tycker jag inte att det ska vara någon skillnad.

 
 
emma

emma

28 april 2011 22:08

Det är sant som du skriver, det är alltid kvinnorna som förväntas ta hand om barnet så om mannen åker in i fängelset blir man inte lika sur som om mamman skulle åka in. Och det är ju fel egentligen för pappan ska ju ha lika stort ansvar. Men jag har alltid tänkt likadant som du skriver att du tänker.

http://eth.bloggplatsen.se

bfalk

29 april 2011 10:28

Ja, visst är det konstigt? Är det medfött att man tänker så, att det alltid är mamman som ska sköta allt?
Kul med respons! :)

 
Ingen bild

noboytoy

28 april 2011 23:30

Sen undrar man väljer att göra program om kvinnor som sitter i fängelse och även "kvinnliga mördare" i tv?

Att skildra alla män som sitter i fängelse och mördar skulle fylla varenda jävla kanal dygnet runt..?

bfalk

29 april 2011 10:26

Men alltså, det finns ju program om kvinnor och män. Och ja, det skulle inte ens vara roligt att se så mycket om fängelsekunder.. Men texten handlade ju inte om det, eller hur?

 
LiLo

LiLo

29 april 2011 11:29

Har inte tänkt på att jag tänker så, tack för den tankeställaren/ögonöppnaren.
Du skriver bra och har en snygg blogg tycker jag, ta hand om dej : )

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

bfalk

29 april 2011 12:18

Jag har inte heller tänkt så, först när jag såg programmet om fängelsekunder som var kvinnor och hur arg jag blev. Skönt med en tankeställare ibland.
Tack, och detsamma! :)

 
Hanna

Hanna

1 maj 2011 19:49

Det du tar upp är ju både viktigt och svårt. För kvinnor har stämpeln att de är snällare, mindre våldsamma och trognare osv. Så om en kvinna utför ett brott är det ju mycket hemskare än om en man utför samma brott eftersom män är "onda av naturen". Jag tycker att det är fel, men precis som du kan jag märka att jag ibland reagerar spontant liknande som du beskriver. Ett exempel som jag kan störa mig på som jag inte har tänkt på förens nyligen är att om en man slår en kvinna så är han världens värsta människa - och jag tycker verkligen inte att man skall slåss. Det är inte okej, även om din partner varit otrogen eller vad personen annars kan ha gjort. Det är inte okej att slå sin partner. kruxet i det här är ju att i väldigt många filmer och serier där mannen är elak - vad gör kvinnan då? Hon hoppar på honom, eller ger honom en örfil. Det är ingen som reagerar på det, för hon får slå honom när han har varit ett svin. Om kvinnan är otrogen är det ingen ursäkt för mannen att ge henne en örfil och storma ut genom dörren men om det är omvänt så är det nästan konstigt om kvinnan inte ger mannen en örfil innan hon stormar ut genom dörren. Dubbelmoral.
Bra inlägg i varje fall!
Ha det bra!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

bfalk

2 maj 2011 13:50

Mycket bra skrivit av dig, jag håller verkligen med och det var ju ungefär sådär jag försökte skriva själv. Det är konstigt, synd att det ska vara en sån syn mellan män och kvinnor.
Jag skäms nästan när jag insåg själv att jag tänker, men, man kom ju iallafall på det, och det är en början! :)

Tack för kommentaren! Hare gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bfalk - 28 februari 2013 02:35


    Eftersom man alltid ska skryta om saker man gör bra så ska jag tamefan också göra det.  Detta är ingen comeback för mig. Jag ska alltså bara skryta här litegrann..  Jag har sedan jag blev medlem på Ester&co, 15 februari, tränat varje da...

Av bfalk - 14 februari 2013 13:53


Jag har kommit fram till att min lust att blogga har försvunnit totalt, så är the end of an era här. Eftersom det knappt är någon som läser den här bloggen så behöver jag ju ändå inte ha den kvar. Jag kanske återkommer med en ny blogg, som endast b...

Av bfalk - 11 februari 2013 21:47


Mamma har dumpat sitt fotbad hon fick i julklapp hos mig, hon säger att vi ska ha delad vårdnad om den, haha. Åååå det är så grymt härligt alltså. Mina onda fötter blir genast gladare och avslappnade, tror det är bra medicin för dom som har ont i fos...

Av bfalk - 11 februari 2013 12:45

"The world goes on and you're gone. The best revenge is to live on and prove yourself." Eddie Vedder ...

Av bfalk - 10 februari 2013 18:30


  FYFAN vilken huvudvärk jag har! Det är inte ofta det händer men när det väl smäller till, PANG! Så göre så ont så det känns som allt ska sprängas. Väldigt oskönt må jag säga.  Och i två dagar har jag städat med mamma hos min bror som ska hyra ...

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards