Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av bfalk - 7 oktober 2011 14:30

Det tragiska som hände i Flemingsberg kan inte ha undgått någon. En 25årig kvinnlig vårdare blev mördad av en av de häktade efter att denne man fått tag i en batong och slagit henne till döds. Det var ursinnigt våld och hon hade inte en chans. 

Jag tänker inte skriva något om hur det kunde hända, jag var inte där, jag vet inte och om man ska spekulera skulle detta ta ungefär femton sidor. Och det orkar ni inte läsa, eller hur? 

Den stora snackisen, bortsett hur det kunde hända, är varför en ung tjej kunde få jobba med denna brottsling. Hon var ju så yngre, liten och dessutom kvinna. Hur kan det hänga ihop tillsammans med en misstänkt mördare..?


Jag har läst statusar på facebook där män skriver och undrar hur en tjej kan överhuvudtaget få jobba på ett häkte. Varför jobbade just hon där, varför tog hon hand om honom, varför var det inte en stor och stark karl där (för honom hade han minsann inte mördat!).

Det är 2011 och jag förundras fortfarande över hur vissa tänker om kvinnor. Vi kan inte tänka själva, vi ska inte få jobba med de vi vill. Vi ska sitta tysta och låta männen styra. 

Varför tar man inte alla 'varför' och riktar det mot han som gjorde detta hemska mot hon som jobbade där? Varför kunde det hända? Varför gjorde han det? Vad ska man göra för att inte det ska hända igen?

Istället riktas uppmärksamheten på: 

1. Hur ung hon var - 24 år, då kan man nog inte tänka så mycket, och helst inte förstå hur dessa män i häkten är. 

2. Tjejer är ju så små - därav ska de inte jobba med detta.

3. Hur hon blev av med batongen - det skulle inte en man lyckas med.


Jag blir rent ut sagt förbannad. Det är sånna här åsikter som gör att tjejer och kvinnor blir mer utsatta och mer kränkta. 

Sverige 2011 - och det är mer förtryck än någonsin. 

Och jag ställer frågan - varför ska man inte som tjej få ha ett högrisk jobb? Bara för att man inte är lika lång, väger lika mycket och inte har en penis, så man då inte få jobba på ett häkte, ett fängelse eller på ret.psyk?

Tjejer kan, och har alltid kunnat, försvara sig. I alla situationer. Det är något som är inbyggt hos oss redan som liten - passa dig för främlingar, gå inte i mörkret, ha en nyckel mellan dina fingrar. Klart som fan det går att försvara sig på sitt jobb, om det skulle ske något. 

Pressen skriver "hon hade ingen aning om vem hon hade att göra med". Alltså, är ni seriösa? Tror ni inte att de som jobbar med detta läser journaler? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är helt otroligt att man ens får publicera en sådan mening. 

Jag säger detta av egen erfarenhet - man vet allt. Precis allt om människor som kommer in till vården. Man har alltid koll. 

Kanske ett studiebesök vore på sin plats. Så kanske de slutar upp att skriva dessa idiotiska meningar.

*

Hur skulle det se ut om det bara var stora starka män på alla högriskjobb? Jag tror utvecklingen på sådana ställen skulle peka rakt nedåt isåfall. De intagna behöver såklart få se båda kvinnor och män, de kan prata med kvinnor som de inte kan göra med männen - och vise versa. 


Jag var inte på häktet i Flemingsberg, och av respekt så till de anhöriga tycker jag inte man ska spekulera i det. Den 24åriga tjejen gjorde säkert allt i sin makt för att skydda sig, hon gjorde säkert sitt jobb. Men kraften i mannen gjorde så att hon inte orkade. 

Det är tragiskt att det har hänt och det som är ännu mer tragiskt är människor som yttrar sig och säger att kvinnor inte ska ha dessa jobb. 


Var är vi då på väg, om vi inte får jobba med det vi vill..?

Av bfalk - 7 oktober 2011 11:00

 


Jag pimpade väggen..

.. Nu blir brorsan glad :)

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards