Alla inlägg den 20 oktober 2011

Av bfalk - 20 oktober 2011 18:15

Och ingen kan väll ha undgått det tragiska som hänt i Ljungby, där en fyraåring hittad mördad bara ett stenkast från sitt egna hem? 


 

Genast väckte det tankar hos mig att något inte riktigt stod rätt till, med något. Och inte långt efter så fick man veta att den lilla pojken bodde med flera syskon med sin ensamstående mor, med fadern i fängelse, som slagit på henne ett antal gånger. Hon har även flytt och bosatt sig någon annanstans i Sverige så fort Soc har varit och knackat på dörren. 


Något annat jag blir väldigt illa till mods är: hur kan man lämna en fyraåring själv - visst, han var med sina syskon men jag anser att man aldrig kan 'dumpa' av sitt barn och låta de äldre syskonen ta hand om barnet. Barn bråkar, syskon bråkar - man springer därifrån och bryr sig inte. 

Men det är inte just det jag reagerar på, det är mest hur mamman inte märkte att sin fyraåriga son inte var hemma förns 19.30 och det var då hon slog larmet. 

Nu ska inte jag sitta här bakom min dataskärm och anta, anklaga eller så. Men jag tycker bara det är väldigt konstigt. Och väldigt oroväckande. 


Jag tror, som medierna också verkar gå på - att det är någon/några av barnen som bragt den fyraåriga pojken om livet. 

Hur kan ett barn döda ett annat? Barn ska ju vara så oskyldsfulla och inte ljuga - och verkligen inte kunna förmå sig att döda någon annan. 


Jag säger, och har alltid sagt, att ingen föds ond. Man blir ond. Man formas till att bli ond, tänker onda tankar, göra onda saker. 

Om barn växer upp i en missbrukarfamilj, blir sexuellt utnyttjad, blir mobbad, mår dåligt fysiskt och psykiskt, ser bara mörker. Är ett barn så långt ifrån en vuxen då..? Egentligen..?

Barn kan inte tänka "om jag gör så - händer det här".

Jag kan ta mig som exempel - jag tänkte aldrig ett steg längre, jag bara gjorde. Och jag lärde mig. Och utvecklades. 

Nu har inte jag bragt någon om livet - och jag tror ju givetvis inte att alla barn dödar, eller ens har tanken på att döda, men det där att inte riktigt veta vad som kommer efter en handling, det 'tänket' har nog inte riktigt börjat fungera i hjärnan.


Tyvärr är inte fall med att barn dödar barn något nytt i Sverige.

Kevin 4 år, började bråka med två bröder, båda under 10 år. Obduktionen visade våld mot halsen, då bland annat en pinne ska ha använts för att trycka mot pojkens hals.


Det är förjävligt. Det är grymt. Det är hemskt. 

Det ska inte få hända, men det händer. 

Och för att förhindra sådana hemska mord så tror jag att dagis, skolan och vuxna människor måste ingripa mycket mer och mycket snabbare. Det finns inget annat sätt. Man måste rädda både offret - men även "gärningsmännen". Om man gör ett sånt grovt brott som att ta någon annans liv, innan man ens är 10 år, ja, då är det ju ett självklart fel. 


*


Nu vet vi inte om pojken i Ljungby blev mördad av några jämnåriga kamrater. Men chansen är stor.

Och jag undrar var världen, var Sverige och samhället är på väg..? Vi måste ju skydda, älska och ta hand om barnen!

Av bfalk - 20 oktober 2011 11:15

Vet ni vad jag gjort nu? 

Nej, det är klart ni inte kan veta det. Om inte någon har satt upp en kamera här och sänder ut genom cyberrymden såklart - vilket några har sagt att de vill göra, sätta upp en kamera hos mig.. Ja just. 

Åter till saken.. Vad tusan gjorde jag nu igen? Jo, jag har gjort en julklapps-önskelista till min mor. Redan?! Ja, den kvinnan köper julklappar innan jag ens fyllt år i september.. 

Så, efter mycket tjat har jag nu lyckats knåpa ihop en lista. Och i början kommer jag inte på nått och det slutar med att det ändå blir flera sidor. Men det är väll bättre att ha mycket att välja på och köpa än att säga 'en kram' (som min käre bror säger).


Sedan har jag inte gjort så mycket, rotat i frysen och kommit fram till vad jag ska ha för lunch/middag hela helgen. Sjukt kul att jobba 12 timmar i sträck i tre dagar må jag ju säga!


Idag ska jag hänga med Jessica, vi ska leta vinterskor. Denna gång måste jag verkligen hitta några bra, som håller och så inte fötterna fryser. Har alltid talangen att köpa tygdojjer fast jag vet att det blir ungefär jordens undergång när snön kommer hit. Wish me and my plånbok luck!


   bild från förra lördagen. jag var i gasen.

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards