Direktlänk till inlägg 3 maj 2010

För varenda unge..! - Eller..?

Av bfalk - 3 maj 2010 13:00

Igårkväll gick ”Humorgalan”, en gala som alltid går efter Valborgsfirandet. Förutom ”roliga” sketcher, (som inte alls är roliga) så handlar galan om att man ska bli världsfadder och helst ge bort 100 kr i månaden.

Visst är det bra med sånna här galor, det finns barn runt om i världen som inte har rent dricksvatten, bara lever några år och aldrig själv få bilda familj eller få ha ett bra och värdigt liv.


MEN, jag anser och har alltid ansett att man först ska bry sig om sina egna. Med detta menar jag att vi i Sverige ska först och främst hjälpa barn och ungdomar i utsatta situationer här hemma. Tänk så många som mår dåligt psykiskt, fysiskt, blir utsatta för våld och sexuella övergrepp. Det finns så många som inte får hjälp och tar en brottslig eller dödlig utväg för att lindra sina smärtor.

Jag mår rent ut sagt jätte dåligt hur jag ser hur människor skänker pengar till drabbade i andra länder men inte ens tänker på barnen i sitt eget land. Nu finns ju BRIS som man kan skänka pengar till, men ändå. När senast sändes ett program för att hjälpa barn i Sverige?

Varför tror alla att det är så jävla bra i vårat land?? Kolla i tidningarna, det står något hemskt varje dag. Pensionärer ska inte få bo tillsammans, man dödar varandra hit och dit, pedofiler ska få jobba med barn och tjejer och killar blir utsatta för olika slags våldsamma handlingar bara de öppnar dörrarna.. Och toppen på kakan finns det knappt några jobb, ungdomar ska få halva lönen om de får fast jobb, människor blir uppsagda fast de jobbat och skött sig i flera år, nybyggen av något så fult som paradisbad ska göra så att det knappt finns personal på sjukhus..


Varför inte försöka fixa till vårat eget land innan vi hjälper andra? För att kunna hjälpa andra måste man själv hjälpa sina egna, anser jag. Ta hand om våra egna.

Nu får ni tycka att jag är jätte hemsk, visst tänker jag på de i andra länder, visst är jag glad att jag har tak över huvudet. Men jag mår faktiskt mer dåligt om barnen i mitt eget land, om de far illa.


Nu har vi ju naturligtvis inte samma problem här som i andra länder. Vi har aldrig krig eller stora naturkatastrofer. Sådant kan man inte göra något åt och då ska man väll hjälpa antar jag. Men som Martin Mutumba (fotbollsspelare, AIK) säger i en intervju i Situation Stockholm: ”Varför kommer det galor när det händer något i världen, såsom en jordbävning? Varför skickar människor pengar NÄR det händer och aldrig INNAN det händer?”. Jag kunde inte sagt det bättre själv.


Jag får alltid mig en tankeställare när det är sånna här galor. Du ser en kändis som ser lite ledsen ut och säger ”skänk stålar så blir allt så mycket bättre för barnen i Afrika!”.  Varför kan inte en ledsen kändis säga i direktsänd tv: ”skänk stålar för lilla Pelle i Täby, som blir misshandlad av sin mamma och pappa varje dag – ge han och andra barn i Sverige ett bättre liv!”

Alla barn förtjänar det bästa, vart man än föds. Man ska skänka pengar och vara en god människa. Men man ska först och främst vara god mot de som bor i sitt egna land.

Jag skänker hellre en slant till någon organisation i Sverige för svenska barn och ungdomar, för att de ska få det bra – för att sedan ”ta hand om” andra. Det finns så många som inte vet hur de ska hjälpa barnen i Sverige, hur de ska må bättre och hur de ska klara sig. Men är snabba som fan på att skicka en slant till ett annat land och då har de gjort något bra. Varför är det lättare?

Ibland får jag känslan av att det är på något sätt bättre att skänka pengar till ett annat land, och blunda för det som händer i sitt eget..


  


  


 
 
sannna

sannna

3 maj 2010 20:38

sjukt bra skrivet! jag håller med

http://ihatemondays.bloggplatsen.se

 
Vivi

Vivi

6 maj 2010 16:18

..ett till kanon inlägg, det avr roligt att läsa dig blogg! *tackar och bockar*

http://www.missvivis.se

 
sandra

sandra

6 maj 2010 20:24

Du har helt rätt.
Det är inte precis bara barnen i Afrika, Indien eller nånstans som har det jobbigt.
Håller med dig till 100%.

http://freefallinintonothing.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bfalk - 28 februari 2013 02:35


    Eftersom man alltid ska skryta om saker man gör bra så ska jag tamefan också göra det.  Detta är ingen comeback för mig. Jag ska alltså bara skryta här litegrann..  Jag har sedan jag blev medlem på Ester&co, 15 februari, tränat varje da...

Av bfalk - 14 februari 2013 13:53


Jag har kommit fram till att min lust att blogga har försvunnit totalt, så är the end of an era här. Eftersom det knappt är någon som läser den här bloggen så behöver jag ju ändå inte ha den kvar. Jag kanske återkommer med en ny blogg, som endast b...

Av bfalk - 11 februari 2013 21:47


Mamma har dumpat sitt fotbad hon fick i julklapp hos mig, hon säger att vi ska ha delad vårdnad om den, haha. Åååå det är så grymt härligt alltså. Mina onda fötter blir genast gladare och avslappnade, tror det är bra medicin för dom som har ont i fos...

Av bfalk - 11 februari 2013 12:45

"The world goes on and you're gone. The best revenge is to live on and prove yourself." Eddie Vedder ...

Av bfalk - 10 februari 2013 18:30


  FYFAN vilken huvudvärk jag har! Det är inte ofta det händer men när det väl smäller till, PANG! Så göre så ont så det känns som allt ska sprängas. Väldigt oskönt må jag säga.  Och i två dagar har jag städat med mamma hos min bror som ska hyra ...

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards