Direktlänk till inlägg 30 maj 2012

Dagens fundering

Av bfalk - 30 maj 2012 18:45

Om man hör någon sjunga/rappa på skånska så ändrar man automatisk sin vanliga svenska till detta språk.. Varför är det så?

(Jag blir så påverkad av Timbuktu och Frej Larsson så jag snart själv är en skåning.. VAD är det som händer).

Kan man inte nynna, sjunga eller skrika på sin vanliga dialekt? Nej, det verkar inte gå.


Har ni något bra svar på detta eller är ni precis likadana?


snyggfrej, en skåning nära dig.

 
 
Sandra

Sandra

30 maj 2012 22:46

Hörru klaga inte på skåningar, Skönaste dialekten som finns.

http://www.liindstrom.bloggplatsen.se

bfalk

31 maj 2012 11:49

Vem säger att jag har klagat..? Glimten i ögat kallas det.. ;)

 
nathalie

nathalie

31 maj 2012 10:33

du har en väldigt fin och BRA blogg ! :)

http://tarpominmus.bloggplatsen.se

bfalk

31 maj 2012 11:50

Åh tack så mycket! :')

 
Lisa

Lisa

31 maj 2012 12:13

Som partner till en skåning så kan jag absolut inte säga att det är ett annat språk :) De från Malmö kan dock vara lite svåra att förstå sig på när de bräker på... Men man vänjer sig.
Att man också börjar sjunga på skånska när man lyssnar på timbuktu är inget konstigt. Normalt sätt så ändrar man dialekten man sjunger på till den man lyssnar på just då. Man härmar automatiskt. Vare sig det är australiensiska, brittiska, något från Texas eller skånska. Jag tror bara att man märker av sin skiftning mer när det gäller skånska då det ändå är svenska men ofta känns mer främmande för en om man inte har en skånsk dialekt. Har själv försökt att låta bli att härma dialekter i sång, men det är nästan omöjligt :P

http://lijsah.bloggplatsen.se

bfalk

31 maj 2012 12:19

Haha jo, men det hela var mest på skoj! Dock som norrlänning måste jag säga att jag inte förstår ett dugg av skånska, det är tur att Timbuktu och Frej Larsson inte har värsta dialekten.. Annars hade jag inte fattat vad jag lyssnat på!

 
Tanja G.

Tanja G.

31 maj 2012 17:06

Ofc är det inte ett annat språk utan världens finaste dialekt.
Som Lisa ovan säger härmar man bara uttalet, vilket jag alltid gör.
Skånska låtar ska sjungas på skånska, för helvete! :D

http://www.leftandright.bloggplatsen.se

bfalk

31 maj 2012 19:51

Världens finaste vettetusan.. Haha. Som en riktig norrlänning låter jag nog väldigt konstig när jag börjar sjunga på skånska, tur att ingen hör mig när jag sätter igång!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bfalk - 28 februari 2013 02:35


    Eftersom man alltid ska skryta om saker man gör bra så ska jag tamefan också göra det.  Detta är ingen comeback för mig. Jag ska alltså bara skryta här litegrann..  Jag har sedan jag blev medlem på Ester&co, 15 februari, tränat varje da...

Av bfalk - 14 februari 2013 13:53


Jag har kommit fram till att min lust att blogga har försvunnit totalt, så är the end of an era här. Eftersom det knappt är någon som läser den här bloggen så behöver jag ju ändå inte ha den kvar. Jag kanske återkommer med en ny blogg, som endast b...

Av bfalk - 11 februari 2013 21:47


Mamma har dumpat sitt fotbad hon fick i julklapp hos mig, hon säger att vi ska ha delad vårdnad om den, haha. Åååå det är så grymt härligt alltså. Mina onda fötter blir genast gladare och avslappnade, tror det är bra medicin för dom som har ont i fos...

Av bfalk - 11 februari 2013 12:45

"The world goes on and you're gone. The best revenge is to live on and prove yourself." Eddie Vedder ...

Av bfalk - 10 februari 2013 18:30


  FYFAN vilken huvudvärk jag har! Det är inte ofta det händer men när det väl smäller till, PANG! Så göre så ont så det känns som allt ska sprängas. Väldigt oskönt må jag säga.  Och i två dagar har jag städat med mamma hos min bror som ska hyra ...

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards