Alla inlägg den 5 november 2012

Av bfalk - 5 november 2012 20:10

Det här var då en snabb resa, väldigt snabb! 

Nu sitter jag i soffan och glor lite, jag har duschat och ätit varma mackor. Jag känner mig lite trött, så det blir nog sängen snart. Jag ska visst jobba imorgon för mamma, då det har hänt lite tråkiga saker.. 


Men nu ska vi inte prata om tråkigheter!

Trots att det bara blev några korta dagar där nere i huvudstaden så var det mysigt. 

Som sagt, på lördagen kom vi ner, åkte direkt till hotellet (där fick vi veta att det skulle stänga snart, vart tusan kan man hitta så billigt hotell nudå är frågan..) och fixade till oss lite.

Vi kom iväg så himla sent så det blev inte riktigt som vi planerat. När vi står och väntar på t-banan så dyker även den där Johnny Depp upp. Ja, look-a-liken som är lite av en kändis där nere. Jag håller på att svimma ihjäl och inte bättre blir det när han ska börja prata med mig heller. Men det var väldigt härligt att få vila ögonen på en som ser exakt ut som Mr. Depp, fast en svensk sådan :)

Vi kom tillslut fram till Rådmansgatan och till Olof Palme's grav. Där la jag en vacker röd ros på hans grav, där det redan var mycket blommor och ljus. Skänkte en tanke till den stora mannen!


 


Sedan det blev en strömmingsburgare och lite vin vid Slussen, men det var inte fy skam. Sedan skulle vi ta färjan över till djurgår'n och till teatern. Men den kom inte. Snacka om panik! Tur att vi hittade en rolig taxigubbe som körde oss med illfart till Liljevalchs. 

Det var rätt speciellt där; först blev vi indelade i fyra olika små grupper och så fick vi gå in i olika rum och där utspelades det utdrag av olika pjäser som Strindberg har skrivit. Man var alltså VÄLDIGT nära skådisarna!

Jag höll på att få en hjärtattack när jag märkte hur nära jag var både männen jag så gärna ville se, mmmhmm.. 

På vissa ställen började skådisarna prata med oss, jag kollade bort varje gång så de inte skulle få för sig att fråga mig nått, haha. Sånt där är lite jobbigt. 

Det var lite märkligt och något jag aldrig varit med om, men det var väldigt kul att få uppleva det! Vissa var lite bättre än andra, men det är väll så det ska vara. Dessutom var det skoj att se/höra Lennart Jähkel prata på sin riktiga dialekt, jag har ju bara hört den där norrländskan.. 


När det var klart tjuvade jag åt mig en biljett (de tog dom i början) så jag har det som ett minne, sedan vandrade vi mot stan igen, vi härmade Paul och skrattade heeeela vägen.. Va roligt för alla som hörde oss! Ett snabbt besök på Max och stripsätande så åkte vi till hotellet igen, JÄTTE TRÖTTA.

Man blir faktiskt lite slut efter teaterbesök, man får mycket känslor :) 


Det blev inte mycket gjort på lördagen, vi knatade runt i Gamla stan, det började asregna. Vi käkade en god skagenmacka inne i stan, sedan mötte vi upp brorsan och åkte vidare till Solna. Vi tänkte vara smarta och åka tidigt = inte så packat med folk på t-banan. Men alla verkade tänka som oss.. Fyfan vad jobbigt det är att åka när man är som packade sillar. Trodde jag skulle svimma ett tag.

Men tillslut kom vi fram och gick in på älskade Råsunda. Och det lixom kändes i luften, att det var den sista matchen i Allsvenskan. Kära, älskade Råsunda. Där man fått uppleva så mycket kärlek, men även sorg. Där man är enade mot alla fiender. Där man skriker, darrar och hurrar för laget man älskar. Och plötsligt tog regnet slut och solen sken över Råsunda, precis som vi AIK:are sjunger i sången när laget kommer ut.

Matchen var jätte bra, AIK var tokbra och vann med 2-0 och guldet till Malmö (som dom så stort gick ut och sa innan matchen att de skulle vinna) var som bortblåst. Jag var väldigt stolt över mitt lag hur de gick in och körde över skåningarna. "Malmö ska iallafall inte få vinna nått guld på Råsunda idag", var det någon i laget som sa. Och det visade dom ju. 

Black Army var på gång exakt hela tiden och sjöng väldigt roliga och fina ramsor. De hade gjort jätte fint, sådär sista matchen.. 

Och de där 90 minuterna bara flög iväg, trots att jag var tvungen att stå fast jag hade sittplats. Jag vet inte vad det var med folket men de vägrade sätta sig ner. Och det kändes ju sen kan jag lova. 

När matchen var slut så knöt det till sig i magen och jag insåg hur historiskt detta var. Och jag vill inte att Råsunda ska försvinna. VILL INTE!!

Men det var ett värdigt slut: publiken, alla ovationer till laget och till kungen Tjerna, Black Army, hyllningar till gamla spelare.. 2-0.

     

 


När matchen var slut sa vi hejdå till Micke som var tvungen att åka till Boden igen och mamma fick för sig att vi skulle gå till Odenplan.. 

Vi gick och gick. Och jag fick så ont i lederna i fötterna att jag trodde jag skulle kräkas. Jag ville hugga av mig dom. Och värre blev det när vi dessutom gick fel. Efter över en timme kom vi iallafall fram till Vasa's och fick lite mat i magen. Misstänkte stort att Bajen kocken spottat i min mat då den smakade lite.. Bajigt. 

Det blev en väldigt tidig kväll, vi åkte till hotellet och glodde på Arne Dahl sedan somnade jag som en stock.


Den här dagen var då inte perfekt som gårdagen. 

Först fick vi inge bra nyheter, både mamma och jag var rätt låga och i våra egna tankar sedan åkte vi bussen from hell.

Det var två ungar med på bussen som måste ha varit utsänt för att göra oss andra förbannade. Alltså dom var överallt, hoppade runt, skrek som fan och levde om. Och deras mamma gjorde inte ett skit. Tillslut fick mamma ett psykbryt och sa till. Sedan sa två till till. Men det verkade inte ha någon verkan då de satte igång 10 min senare. Mamman hade inte heller köpt någon mat till dom så då blev det ännu mer livat när de insåg att bussen inte skulle stanna till någonstans.. ÅÅÅÅåååÅÅå herrigud. Jag höll seriöst på att få ett falling down, om jag hade haft ett vapen.. Någonstans kanske man måste vara en mamma om man nu lyckats få till två ungar. Ungjävlar.

Det var den värsta resan jag varit med om, seriöst.

Nästa gång ska jag åka tåg. Och tåg igen.


Det var två fina dagar och kvällar, trots allt. 

Jag är jätte glad att jag fick uppleva fotbollen och det historiska avslutet på Råsunda med min älskade familj!

Presentation


peace, love, rock'n'roll madness

Omröstning

Anser du att man ska få skriva vad som helst i en blogg "min blogg, mina tankar", sålänge det inte kränker någon?
 Ja
 Bara vid enstaka tillfällen
 Nej

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards